Rozliczenie zaliczek na poczet dywidendy w CIT-8E – stanowisko KAS

Like Don't move Unlike
 
2

Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) kolejny raz wprowadza zmiany w sposobie wykładni przepisów dotyczących ryczałtu od dochodów spółek (estońskiego CIT). Tym razem zmiany dotyczą sposobu ujmowania dochodu z tytułu wypłaconych zaliczek na poczet dywidendy w deklaracji CIT-8E.

1. Zaliczki na dywidendę w estońskim CIT – dotychczasowa praktyka

Zasadą estońskiego CIT jest opodatkowanie dochodu dopiero w momencie jego wypłaty ze spółki. Rozwiązanie to miało zapewniać prostotę i ograniczenie obowiązków administracyjnych. W praktyce spółki często decydowały się na wypłaty zaliczek na poczet dywidendy, traktując je jak zwykłą dystrybucję zysku – wykazywały dochód w roku wypłaty i opłacały podatek według obowiązującej stawki.

2. Nowe stanowisko KAS

Obecnie KAS prezentuje odmienne podejście – dochód z zaliczek powinien być przyporządkowany do lat podatkowych, w których wypracowano zysk będący źródłem wypłaty. Jednocześnie, podatek należy obliczyć według stawek ryczałtu obowiązujących w roku wypłaty zaliczki, nawet jeśli stawki te uległy zmianie względem lat, których dotyczy dochód.

Powyższe stanowisko zostało wyrażone m.in. w:

a. Interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej  z 10 stycznia 2025 r. (sygn. 0111-KDIB1-1.4010.658.2024.2.KM).

3. Problemy praktyczne wynikające z nowej wykładni

Podejście KAS rodzi liczne wątpliwości, w szczególności:

a. w jaki sposób prawidłowo przyporządkować wypłaconą zaliczkę do odpowiednich lat podatkowych,
b. jak postąpić w przypadku zaliczki obejmującej zyski z kilku lat,
c. jak rozliczyć zmiany stawek ryczałtu w okresie pomiędzy wypracowaniem zysku a jego wypłatą,
d. czy nowe zasady nie zwiększają ryzyka podwójnego opodatkowania lub odpowiedzialności za błędne rozliczenie.

4. Przykład praktyczny

Spółka stosująca estoński CIT wypracowała w 2023 r. zysk, od którego obowiązywała stawka ryczałtu 10%.

W 2024 r. stawka wzrosła do 20%. W kwietniu 2024 r. spółka wypłaciła zaliczkę na poczet dywidendy w wysokości 500 000 zł, z czego 450 000 zł dotyczyło zysku już osiągniętego za 2023 r., a 50 000 zł zysku planowanego na 2024 r.

Zgodnie z nowym podejściem KAS rozliczenie powinno wyglądać następująco:

Rok podatkowyKwota przypisanaStawka CIT estońskiegoPodatek
2023450 000 zł10%45 000 zł
202450 000 zł20%10 000 zł

Łączna kwota podatku: 55 000 zł

Dodatkowo spółka zobowiązana jest wykazać dochód w dwóch odrębnych deklaracjach CIT-8E za 2023 r. i 2024 r. Pociąga to za sobą dodatkowe obowiązki dokumentacyjne oraz zwiększa ryzyko popełnienia błędów.

5. Ocena zaprezentowanego stanowiska

Nowa wykładnia KAS budzi wątpliwości co do jej zgodności z podstawowymi założeniami systemu estońskiego CIT. Wypłata środków powinna, zgodnie z ideą ryczałtu od dochodów spółek, determinować moment powstania obowiązku podatkowego, niezależnie od tego, kiedy powstał zysk. Dodatkowo, brak jednoznacznych przepisów w tym zakresie powoduje istotną niepewność prawną po stronie podatników, zwiększając ryzyko błędnych rozliczeń.

6. Propozycje alternatywne

Wśród środowisk eksperckich pojawiają się postulaty, aby umożliwić rozliczanie całej zaliczki w roku jej wypłaty, z możliwością proporcjonalnego przypisania dochodu do poszczególnych lat. Takie rozwiązanie lepiej realizowałoby założenia estońskiego CIT.

Zachęcamy również do obserwowania naszego Facebooka, gdzie prezentujemy na bieżąco aktualne i najciekawsze aspekty prawa podatkowego i nie tylko – LINK

Oraz do dołączenia do grupy dyskusyjnej na temat CITu Estońskiego, gdzie odpowiedzi udzielają specjaliści z Stowarzyszenia Podatników Estońskiego CIT – LINK


W celu uzyskania szczegółowych informacji dotyczących oferty POROZMAWIAJMY O PODATKACH prosimy o kontakt z kancelaria poprzez:

  • tel.: +48 534 312 775,
  • e-mail: kancelaria@porozmawiajmyopodatkach.pl,
  • skorzystanie z formularza kontaktowego.

Administracja naszej kancelarii w sposób zindywidualizowany określi zakres merytoryczny przedstawionej sprawy oraz złoży propozycję współpracy w przedmiotowym zakresie.

Autor

Adrian Stochmal

Doradca podatkowy (numer wpisu 14718), agent celny (numer wpisu 017886), doktorant na wydziale nauk prawnych, partner w spółce doradztwa podatkowego IPSO FACTO oraz agencji celnej WMP Cło. Członek założyciel Stowarzyszenia Podatników Estońskiego CIT, autor serii książek pt.: "Zrozumieć Estoński CIT", wieloletni członek zarządu w spółce z branży energetycznej, wykładowca akademicki w Wyższej Szkole Bezpieczeństwa w Poznaniu przedmiotów w zakresie prawa celnego i podatkowego. Uczestnik projektu “Dialog z biznesem” prowadzonego przez Ministerstwo Finansów w kontekście CIT Estoński na etapie wdrażania i konsultacji ryczałtu od dochodów spółek. Absolwent studiów magisterskich na wydziale ekonomii Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach w zakresie finansów i rachunkowości, studiów podyplomowych na wydziale prawa i administracji Uniwersytetu Łódzkiego w przedmiocie prawo podatkowe oraz Wyższej Szkole Bezpieczeństwa w Poznaniu w przedmiocie agent celny. Autor licznych, także książkowych publikacji podatkowych, w tym artykułów zamieszczanych w branżowym kwartalniku "Doradca podatkowy", blogów www.oclijsie.pl oraz www.porozmawiajmyopodatkach.pl. Trener w zakresie prawa podatkowego, celnego i rachunkowości.