Odpowiedzialność członków i byłych członków zarządu za zaległości podatkowe spółki estońskiej w świetle najnowszych wyroków TSUE (C-277/24 i C-278/24)

Like Don't move Unlike
 
3

Zagadnienie odpowiedzialności członków zarządu – także tych byłych – za zaległości podatkowe spółki niezmiennie wywołuje spory procesowe, szczególnie w sytuacjach nietypowych, jak np. błędne przekonanie spółki o skutecznym wyborze estońskiego CIT i w konsekwencji narastających zaległościach w podatku CIT rozliczanym na zasadach klasycznych (opodatkowany stawką 9% albo 19% dochód będący wynikiem pomniejszenia przychodu o koszty jego uzyskania).   

Ostatnie wyroki TSUE z dnia 27 lutego 2025 r. w sprawie C-277/24 Adjak (M.B. przeciwko Dyrektorowi Izby Administracji Skarbowej we Wrocławiu) oraz z dnia 30 kwietnia 2025 r. w sprawie C-278/24 Genzyński (P.K. przeciwko Dyrektorowi Izby Administracji Skarbowej we Wrocławiu) precyzują granice tej odpowiedzialności na gruncie prawa unijnego i polskiego.

Polska Ordynacja podatkowa, w swoim art. 116, przesądza o solidarnej odpowiedzialności całym majątkiem członków zarządu (w tym byłych) za zaległości podatkowe spółki, jeśli egzekucja wobec spółki okazała się bezskuteczna. Przesłanki zwolnienia się z tej odpowiedzialności są ściśle określone: należy wykazać terminowe złożenie wniosku o upadłość, brak winy w niezłożeniu takiego wniosku lub wskazać mienie spółki pozwalające na zaspokojenie wierzycieli. W praktyce (także sądowej) osobie trzeciej co do zasady nie przysługuje status strony w postępowaniu wymiarowym wobec spółki, a jej udział ogranicza się do postępowania o odpowiedzialność solidarną.

Na tym tle TSUE w wyroku w sprawie C-277/24 (Adjak) wskazał, że:

„Art. 273 dyrektywy 2006/112 w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej w związku z art. 325 ust. 1 TFUE, prawem do obrony i zasadą proporcjonalności należy interpretować w ten sposób, że nie stoi on na przeszkodzie uregulowaniom krajowym i praktyce krajowej, zgodnie z którymi osoba trzecia, która może zostać uznana za solidarnie odpowiedzialną za zobowiązanie podatkowe osoby prawnej, nie może być stroną w postępowaniu prowadzonym przeciwko tej osobie prawnej w celu ustalenia jej zobowiązania podatkowego, bez uszczerbku dla konieczności, by ta osoba trzecia w toku ewentualnie prowadzonego wobec niej postępowania w przedmiocie odpowiedzialności solidarnej mogła skutecznie podważyć ustalenia faktyczne i kwalifikacje prawne dokonane przez organ podatkowy w ramach pierwszego postępowania i mieć dostęp do jego akt, z poszanowaniem praw wspomnianej osoby prawnej lub innych osób trzecich.”


Oznacza to, że odmowa udziału osoby trzeciej w postępowaniu przeciwko spółce jest zgodna z prawem unijnym, pod warunkiem, że później (na etapie rozstrzygania odpowiedzialności solidarnej) osoba ta może skutecznie podważać ustalenia dotyczące zarówno faktów, jak i prawa oraz ma prawo wglądu w akta.

Z kolei TSUE w wyroku w sprawie C-278/24 (Genzyński) rozstrzygał, czy mechanizm odpowiedzialności solidarnej (art. 116 Ordynacji podatkowej) jest zgodny z prawem Unii Europejskiej, wskazując, że:

„Art. 273 dyrektywy 2006/112/WE, w związku z art. 325 TFUE, z prawem własności, a także z zasadami równego traktowania, proporcjonalności i pewności prawa, należy interpretować w ten sposób, że nie stoi on na przeszkodzie mechanizmowi krajowemu, w ramach którego:

– członek lub były członek zarządu spółki mającej zobowiązanie z tytułu podatku od wartości dodanej ponosi wraz z tą spółką solidarną odpowiedzialność za zaległości podatkowe powstałe w okresie, w którym pełnił on tę funkcję,

– odpowiedzialność ta jest ograniczona do tych zaległości podatkowych, których egzekucja od spółki okazała się w całości lub w części bezskuteczna,

– zwolnienie z tej odpowiedzialności zależy w szczególności od przedstawienia przez członka lub byłego członka zarządu dowodu, że wniosek o ogłoszenie upadłości tej spółki został złożony we właściwym czasie lub że niezłożenie tego wniosku nie wynika z jego winy, o ile ów członek lub były członek, w celu wykazania braku winy, może skutecznie powołać się na to, że dochował wszelkiej staranności wymaganej przy prowadzeniu spraw danej spółki, przy czym wspomniany członek lub były członek nie może w tym celu ograniczyć się do podniesienia, że w chwili stwierdzenia trwałej niewypłacalności jedynym wierzycielem tej spółki był Skarb Państwa.”

Trybunał podkreślił, że kluczowa jest możliwość wykazania „braku winy” poprzez dochowanie wszelkiej staranności wymaganej przy prowadzeniu spraw spółki. Istotne: domniemanie winy musi być wzruszalne, a członek zarządu powinien mieć realną, nie iluzoryczną możliwość egzoneracji.

W mojej ocenie, dla praktyki stosowania art. 116 Ordynacji podatkowej, także tej dotyczącej przypadków, w których członkowie zarządu działali w dobrej wierze, sądząc, że spółka skutecznie przeszła na estoński CIT, kluczowe pozostają dwie tezy orzecznicze:

Pierwsza, wyrok C-278/24 potwierdza, że możliwość zwolnienia z odpowiedzialności istnieje, gdy członek zarządu wykaże brak winy, w tym dochowanie wszelkiej staranności. Czyli uzasadnione okolicznościami przekonanie zarządu o skutecznym wyborze i stosowaniu estońskiego CIT, jeśli poprzedzone należytą starannością (np. konsultacje, analiza przepisów, wdrożenie uchwał, dostosowanie księgowości), może być podstawą egzoneracji.

Druga, wyrok C-277/24 gwarantuje prawo do skutecznego podważania zarówno podstaw faktycznych, jak i prawnych ustaleń organu podatkowego dotyczących zobowiązań spółki na etapie postępowania o odpowiedzialność solidarną, nawet jeżeli wcześniej nie przysługiwał zarządowi status strony w postępowaniu wymiarowym prowadzonym wobec samej spółki, co wzmacnia gwarancje procesowe, w szczególnie w postępowaniach podatkowych prowadzonych na podstawie art. 116 Ordynacji podatkowej wobec byłych członków zarządu.

Głos Stowarzyszenia Podatników Estońskiego CIT

www.spec.info.pl

Z punktu widzenia obrony członków zarządu (w tym byłych), w przypadkach powstania zaległości podatkowych spółki na tle nieprawidłowo zastosowanej odpowiedniej formy opodatkowania, np. estońskiego CIT zamiast klasycznego CIT, argumentacja powinna koncentrować się na:

1. szczegółowym wykazaniu dochowania należytej staranności przy wdrożeniu estońskiego CIT, w tym dokumentowaniu wszelkich konsultacji, analiz i działań formalnych;

      2. podważaniu podstaw faktycznych i prawnych ustalenia zaległości podatkowej w postępowaniu o odpowiedzialność solidarną;

      3. wskazywaniu, że moment, w którym zarząd mógł powziąć wiedzę o niewypłacalności spółki, nastąpił dopiero po ujawnieniu nieprawidłowości przez organ podatkowy, czyli już po ustaniu kadencji zarządu – jeśli taki był stan faktyczny.

        Jeżeli potrzebujesz konsultacji podatkowej w zakresie estońskiego CIT spójrz tutaj: https://porozmawiajmyopodatkach.pl/cit-estonski/doradztwo-podatkowe-w-zakresie-estonskiego-cit/

        Zachęcamy również do obserwowania naszego Facebooka, gdzie prezentujemy na bieżąco aktualne i najciekawsze aspekty prawa podatkowego i nie tylko – LINK

        Oraz do dołączenia do grupy dyskusyjnej na temat CITu Estońskiego, gdzie odpowiedzi udzielają specjaliści z Stowarzyszenia Podatników Estońskiego CIT – LINK


        W celu uzyskania szczegółowych informacji dotyczących oferty POROZMAWIAJMY O PODATKACH prosimy o kontakt z kancelaria poprzez:

        • tel.: +48 534 312 775,
        • e-mail: kancelaria@porozmawiajmyopodatkach.pl,
        • skorzystanie z formularza kontaktowego.

        Administracja naszej kancelarii w sposób zindywidualizowany określi zakres merytoryczny przedstawionej sprawy oraz złoży propozycję współpracy w przedmiotowym zakresie.

        Autor

        Patryk Smęda

        Doradca podatkowy (numer wpisu 12110), prawnik, właściciel firmy szkoleniowej TAURUS TAX, partner agencji celnej OCLIJ SIĘ, wykładowca akademicki w Wyższej Szkole Bezpieczeństwa w Poznaniu przedmiotów w zakresie prawa celnego i podatkowego, członek założyciel Stowarzyszenia Podatników Estońskiego CIT. Absolwent studiów doktoranckich w Katedrze Prawa Finansowego na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, jak również studiów podyplomowych z prawa podatkowego, egzekucji administracyjnej i zarządzania zasobami ludzkimi, a także seminarium „Zarząd sukcesyjny przedsiębiorstwem osoby fizycznej”. Przed wpisem na listę doradców podatkowych wieloletni pracownik Izby Skarbowej, a następnie Izby Administracji Skarbowej w Katowicach kierujący komórkami organizacyjnymi odpowiedzialnymi za wymiar i nadzór nad wymiarem podatku od towarów i usług. W latach 2012-2018 trener wewnętrzny w Centrum Edukacji Zawodowej Resortu Finansów, a następnie w Krajowej Szkole Skarbowości. Złożył z wynikiem pozytywnym państwowe egzaminy na inspektora kontroli skarbowej i urzędnika mianowanego w służbie cywilnej. Od ponad dziesięciu lat zawodowy trener w zakresie prawa podatkowego współpracujący z wiodącymi firmami szkoleniowymi w Polsce, jak również z komórkami szkoleniowymi Krajowej Izby Doradców Podatkowych i Krajowej Izby Radców Prawnych. Autor licznych, także książkowych publikacji podatkowych, w tym artykułów zamieszczanych w branżowym kwartalniku “Doradca podatkowy”. W trakcie uzyskiwania wpisu na listę agentów celnych.