Minister Finansów w odpowiedzi na interpelację numer 7086 dotyczącą skutków uchybień formalnych zawiadomienia o wyborze opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek pismem z dnia 16 stycznia 2025 r. znak DD8.054.12.2024 wyjaśnił, co następuje.
„Zgodnie z treścią art. 28j ust. 1 pkt 7 ustawy o CIT złożenie zawiadomienia ZAW-RD jest tylko jednym z warunków, których spełnienie umożliwia podatnikowi wybór opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek. Dla skutecznego wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek konieczne jest również spełnienie kumulatywnie (łącznie) wszystkich warunków wskazanych w art. 28j ust. 1 ustawy o CIT przy jednoczesnym niespełnianiu przez podatnika przesłanek negatywnych – wyłączających możliwość opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, które zostały określone w art. 28k ustawy o CIT. Ponadto należy pamiętać o obowiązkach określonych w art. 7aa ustawy CIT dotyczących podatników, którzy zdecydowali się na zmianę formy opodatkowania na ryczałt od dochodów spółek. Dla spełnienia warunku, o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 7 ustawy o CIT, wymagane jest wyłącznie złożenie zawiadomienia ZAW-RD, według ustalonego wzoru, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym podatnik ma być opodatkowany ryczałtem.”
Ale:
„Samo złożenie zawiadomienia ZAW-RD nie przesądza, że podatnik skutecznie wybrał opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek.”
I dalej:
„Jednocześnie należy wskazać, że zawiadomienie ZAW-RD nie jest deklaracją w rozumieniu art. 3 pkt 5 Ordynacji podatkowej, a co za tym idzie – nie mają do niego zastosowania przepisy dotyczące korekt deklaracji zawarte w dziale III rozdziale 10 Ordynacji podatkowej (art. 81-81b Ordynacji podatkowej).”
Przy czym:
„Zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek może być traktowane jak podanie, w związku z czym poprawienie błędów w zawiadomieniu ZAW-RD jest dopuszczalne, o ile nie mają one wpływu na skutki materialnoprawne określone w ustawie o CIT w postaci podlegania opodatkowaniu ryczałtem.”
Co jest ważne, ale to jest ważniejsze:
„Nie jest natomiast możliwe wydanie zaświadczenia potwierdzającego, że podatnik, od dnia wskazanego w ZAW-RD jako początek okresu opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, będzie spełniał wszystkie warunki uprawniające do korzystania z tej formy opodatkowania. Należy zauważyć, że organy administracji skarbowej, w momencie złożenia ZAW-RD, nie dysponują informacjami pozwalającymi dokonać takiej weryfikacji. Ponadto ocena spełnienia przez podatników niektórych z warunków uprawniających do opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek (np. warunku określonego w art. 28j ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT) jest możliwa wyłącznie po zakończeniu roku podatkowego.”
W ocenie naszego Stowarzyszenia Podatników Estońskiego CIT.
Przytoczona powyżej odpowiedź Ministra Finansów dotyczy problemu, z którym styka się coraz więcej podatników: co w sytuacji, gdy ZAW-RD został złożony z błędem? Czy można go poprawić? Czy taki błędny formularz przekreśla w ogóle prawo do ryczałtu?
Resort w swojej odpowiedzi podkreśla, że samo złożenie ZAW-RD nie oznacza jeszcze skutecznego wyboru opodatkowania ryczałtem. Formularz ten jest tylko jednym z warunków, które trzeba spełnić łącznie, by wejść w ten reżim. Ministerstwo przypomina też, że ZAW-RD to nie deklaracja w rozumieniu Ordynacji podatkowej, lecz raczej „podaniem” – a to oznacza, że nie można go korygować w trybie przewidzianym dla deklaracji. Błędy można jednak poprawiać, o ile nie mają one wpływu na skutki materialnoprawne.
Na pierwszy rzut oka wszystko brzmi logicznie. Ale dla praktyka to stanowisko pozostawia wiele wątpliwości. Bo co dokładnie oznacza „błąd niemający wpływu na skutki materialnoprawne”? Czy literówka w nazwie spółki lub jej numerze NIP przekreśla prawo do ryczałtu? A jeśli ZAW-RD trafił do niewłaściwego urzędu? Albo nie miał właściwego podpisu, czy też nie zawierał podpisu w ogóle? W tych sprawach Ministerstwo już głosu nie zabiera.
Dodatkowo MF zastrzega, że nie jest możliwe uzyskanie zaświadczenia potwierdzającego wejście w ryczałt, ponieważ urzędy skarbowe nie dysponują informacjami pozwalającymi na ocenę spełnienia wszystkich warunków. To oznacza, że podatnik – nawet przy zachowaniu należytej staranności – nie może być pewien, czy skutecznie przeszedł z klasycznego CIT na estoński ryczałt. Dowie się dopiero po fakcie, a dokładniej: po zakończeniu roku podatkowego. O ile zresztą, ponieważ organ podatkowy może poinformować spółkę dopiero po kilku latach o brakach w zawiadomieniu ZAW-RD i kwestionuje wstecznie opodatkowanie ryczałtem.
Ministerstwo Finansów dodaje na koniec, że nie planuje zmian legislacyjnych w tym zakresie. Według resortu obecne przepisy są bowiem wystarczające. Z jednej strony to dobrze, nie będzie zmian na niekorzyść. W praktyce mamy jednak sytuację, w której przepisy pozostawiają zbyt dużo przestrzeni do interpretacji, a spółka podejmuje decyzję o wejściu w ryczałt bez gwarancji, że wszystko zrobił prawidłowo. W systemie, który ma promować prostotę i przewidywalność, taka niepewność jest sporym problemem. Dlatego odpowiedź MF, mimo że formalnie poprawna, w praktyce nie rozwiewa licznych wątpliwości.

Zachęcamy również do obserwowania naszego Facebooka, gdzie prezentujemy na bieżąco aktualne i najciekawsze aspekty prawa podatkowego i nie tylko – LINK
Oraz do dołączenia do grupy dyskusyjnej na temat CITu Estońskiego, gdzie odpowiedzi udzielają specjaliści z Stowarzyszenia Podatników Estońskiego CIT – LINK
W celu uzyskania szczegółowych informacji dotyczących oferty POROZMAWIAJMY O PODATKACH prosimy o kontakt z kancelaria poprzez:
- tel.: +48 534 312 775,
- e-mail: kancelaria@porozmawiajmyopodatkach.pl,
- skorzystanie z formularza kontaktowego.
Administracja naszej kancelarii w sposób zindywidualizowany określi zakres merytoryczny przedstawionej sprawy oraz złoży propozycję współpracy w przedmiotowym zakresie.