Jeżeli chcesz porozmawiać o estońskim CIT, zapraszamy do naszej zamkniętej grupy na Facebooku:
Stowarzyszenie Podatników Estońskiego CIT.
Spółki, które w ostatnim roku przed przejściem na estoński CIT korzystały z ulgi na złe długi, stają przed dylematem dotyczącym korekty wstępnej, bowiem organy podatkowe konsekwentnie wymagają, aby wartość tejże ulgi została wykazana jako przychód w informacji CIT/KW.
Argumentacja podatników a stanowisko organów podatkowych
Stanowisko to opiera się na celowościowej wykładni przepisów, mającej na celu zapewnienie szczelności systemu podatkowego. Z kolei, podatnicy estońskiego CIT argumentują, że ulga na złe długi, uregulowana w art. 18f ustawy o CIT, jest „zabiegiem na podstawie opodatkowania”, a nie różnicą przejściową pomiędzy wynikiem bilansowym a podatkowym. W związku z tym, zdaniem podatników, ulga na złe długi nie powinna podlegać mechanizmowi korekty wstępnej z art. 7aa ustawy o CIT, który ma na celu niwelowanie właśnie takich różnic przejściowych.
Organy podatkowe przyjmują jednak odmienną perspektywę, co ilustruje interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z dnia 7 maja 2025 r. znak 0111-KDIB1-1.4010.83.2025.1.MF.
Stan faktyczny:
Spółka w rozliczeniu za 2024 r. skorzystała z ulgi na złe długi, a od 2025 r. wybrała estoński CIT.
Stanowisko organu:
Dyrektor KIS uznał stanowisko podatnika za nieprawidłowe, twierdząc, że poprzez zastosowanie ulgi na złe długi, spółka wyłączyła wartość wykazanego wcześniej przychodu z przychodów podatkowych, co doprowadziło do powstania różnicy między wynikiem finansowym a podatkowym. Kluczowa w argumentacji organu jest wykładnia celowościowa – nadrzędnym celem art. 7aa ustawy o CIT jest wyeliminowanie możliwości nieuwzględnienia w rozliczeniu podatkowym określonych przychodów czy kosztów. W efekcie pominięcie ulgi na złe długi w korekcie wstępnej mogłoby doprowadzić do sytuacji, w której przychód z nieuregulowanej wierzytelności nigdy nie zostałby efektywnie opodatkowany.
Głos Stowarzyszenia Podatników Estońskiego CIT
Spółka, która w ostatnim roku przed przejściem na estoński CIT korzystała z ulgi na złe długi, powinna być przygotowana na obowiązek wykazania jej wartości jako przychód w załączniku CIT/KW.
Jeżeli potrzebujesz konsultacji podatkowej w zakresie estońskiego CIT spójrz tutaj:

Zachęcamy również do obserwowania naszego Facebooka, gdzie prezentujemy na bieżąco aktualne i najciekawsze aspekty prawa podatkowego i nie tylko – LINK
Oraz do dołączenia do grupy dyskusyjnej na temat CITu Estońskiego, gdzie odpowiedzi udzielają specjaliści z Stowarzyszenia Podatników Estońskiego CIT – LINK
W celu uzyskania szczegółowych informacji dotyczących oferty POROZMAWIAJMY O PODATKACH prosimy o kontakt z kancelaria poprzez:
- tel.: +48 534 312 775,
- e-mail: kancelaria@porozmawiajmyopodatkach.pl,
- skorzystanie z formularza kontaktowego.
Administracja naszej kancelarii w sposób zindywidualizowany określi zakres merytoryczny przedstawionej sprawy oraz złoży propozycję współpracy w przedmiotowym zakresie.