Zatrudnienie w estońskim CIT – liczba dni w okresie przejściowym i urlop bezpłatny

Like Don't move Unlike
 
2

Ważna w naszej ocenie interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 10 czerwca 2025 r. znak 0114-KDIP2-2.4010.226.2025.1.SJ wyjaśnia jak należy rozumieć oraz jak stosować kryteria zatrudnienia warunkujące możliwość korzystania z estońskiego CIT.

Zasada ogólna dotycząca kryterium zatrudnienia

Przepis art. 28j ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT stanowi, że podatnik chcący korzystać z estońskiego CIT musi zatrudniać na podstawie umowy o pracę co najmniej trzy osoby w przeliczeniu na pełne etaty, niebędące udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami, przez co najmniej 300 dni w roku podatkowym (lub 82% dni, jeśli rok podatkowy nie pokrywa się z kalendarzowym). Alternatywnie możliwe jest ponoszenie określonych wydatków na umowy inne niż o pracę, na rzecz minimum trzech osób spełniających wskazane warunki.

Wyjątek dla podatnika rozpoczynającego działalność – okres przejściowy

W przypadku podatnika rozpoczynającego działalność (por. art. 28j ust. 2 pkt 2 ustawy o CIT):

– w pierwszym roku podatkowym opodatkowania ryczałtem nie ma wymogu zatrudniania,

– w drugim roku spółka musi zwiększyć zatrudnienie o co najmniej jeden etat w pełnym wymiarze w stosunku do roku poprzedniego,

– w trzecim roku wymóg ponownego zwiększenia zatrudnienia o co najmniej jeden etat względem drugiego roku (aż do osiągnięcia poziomu określonego w art. 28j ust. 1 pkt 3, czyli minimum trzech etatów).

Co ważne, przepisy nie nakładają w tym okresie obowiązku utrzymywania zwiększonego zatrudnienia przez określoną liczbę dni. Jak podkreśla organ interpretacyjny:

„Przepis ten nie wymaga jednak, aby co roku w okresie przejściowym, każdy nowo zatrudniony na umowę o pracę pracownik, przepracował 300 dni. (…) Skoro przepis milczy w tym zakresie, to brak jest podstaw do przyjmowania, że zwiększony stan zatrudnienia musi być utrzymywany przez określoną liczbę dni.”

(por. interpretacja Dyrektora KIS z dnia 10 czerwca 2025 r. znak 0114-KDIP2-2.4010.226.2025.1.SJ, str. 4-7)

Oznacza to, że wystarczające jest samo zwiększenie zatrudnienia (np. nawet przez jeden miesiąc), aby spełnić warunek z art. 28j ust. 2 pkt 2 ustawy o CIT w danym roku podatkowym.

Przejście do zasad ogólnych po okresie przejściowym

Od czwartego roku opodatkowania ryczałtem spółka musi spełnić już ogólne kryterium zatrudnienia, to jest minimum trzy pełne etaty przez co najmniej 300 dni w roku podatkowym.

Pracownik na urlopie bezpłatnym a wymóg zatrudnienia

Organ interpretacyjny rozstrzygnął również, że osoba przebywająca na urlopie bezpłatnym jest wliczana do poziomu zatrudnienia wymaganego przez przepisy o estońskim CIT:

„Mimo, że pracownik w trakcie zatrudnienia przebywa na urlopie bezpłatnym, co oznacza, że nie wykonuje faktycznie pracy w danym okresie na rzecz Spółki, to nie oznacza to jednak, że umowa o pracę została rozwiązana. W konsekwencji nie następuje zmniejszenie stanu zatrudnienia. Z przepisów dot. warunków zatrudnienia nie wynika, aby pracownik zatrudniony na podstawie umowy o pracę musiał świadczyć tę pracę w danym okresie. Ustawodawca wskazał tylko na wymóg zatrudnienia na umowę o pracę.”

(por. interpretacja Dyrektora KIS z dnia 10 czerwca 2025 r. znak 0114-KDIP2-2.4010.226.2025.1.SJ, str. 7)

Podejście to jest zgodne z zasadami prawa pracy – w okresie urlopu bezpłatnego stosunek pracy trwa, chociaż nie jest realizowane świadczenie pracy.

Głos Stowarzyszenia Podatników Estońskiego CIT

www.spec.info.pl

Zasługująca na aprobatę interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z dnia 10 czerwca 2025 r. znak 0114-KDIP2-2.4010.226.2025.1.SJ potwierdza, że w okresie przejściowym (rok drugi i trzeci opodatkowania estońskim CIT w ramach pierwszej czterolatki) dla spółek rozpoczynających działalność gospodarczą:

– znaczenie ma samo zwiększanie etatów w danym roku (nawet na krótki okres),

– nie jest wymagane utrzymywanie zwiększonego zatrudnienia przez całe 300 dni,

– do poziomu zatrudnienia wliczani są także pracownicy przebywający na urlopie bezpłatnym.

Jeżeli potrzebujesz konsultacji podatkowej w zakresie estońskiego CIT spójrz tutaj: https://porozmawiajmyopodatkach.pl/cit-estonski/doradztwo-podatkowe-w-zakresie-estonskiego-cit/

Zachęcamy również do obserwowania naszego Facebooka, gdzie prezentujemy na bieżąco aktualne i najciekawsze aspekty prawa podatkowego i nie tylko – LINK

Oraz do dołączenia do grupy dyskusyjnej na temat CITu Estońskiego, gdzie odpowiedzi udzielają specjaliści z Stowarzyszenia Podatników Estońskiego CIT – LINK


W celu uzyskania szczegółowych informacji dotyczących oferty POROZMAWIAJMY O PODATKACH prosimy o kontakt z kancelaria poprzez:

  • tel.: +48 534 312 775,
  • e-mail: kancelaria@porozmawiajmyopodatkach.pl,
  • skorzystanie z formularza kontaktowego.

Administracja naszej kancelarii w sposób zindywidualizowany określi zakres merytoryczny przedstawionej sprawy oraz złoży propozycję współpracy w przedmiotowym zakresie.

Autor

Adrian Stochmal

Doradca podatkowy (numer wpisu 14718), agent celny (numer wpisu 017886), doktorant na wydziale nauk prawnych, partner w spółce doradztwa podatkowego IPSO FACTO oraz agencji celnej WMP Cło. Członek założyciel Stowarzyszenia Podatników Estońskiego CIT, autor serii książek pt.: "Zrozumieć Estoński CIT", wieloletni członek zarządu w spółce z branży energetycznej, wykładowca akademicki w Wyższej Szkole Bezpieczeństwa w Poznaniu przedmiotów w zakresie prawa celnego i podatkowego. Uczestnik projektu “Dialog z biznesem” prowadzonego przez Ministerstwo Finansów w kontekście CIT Estoński na etapie wdrażania i konsultacji ryczałtu od dochodów spółek. Absolwent studiów magisterskich na wydziale ekonomii Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach w zakresie finansów i rachunkowości, studiów podyplomowych na wydziale prawa i administracji Uniwersytetu Łódzkiego w przedmiocie prawo podatkowe oraz Wyższej Szkole Bezpieczeństwa w Poznaniu w przedmiocie agent celny. Autor licznych, także książkowych publikacji podatkowych, w tym artykułów zamieszczanych w branżowym kwartalniku "Doradca podatkowy", blogów www.oclijsie.pl oraz www.porozmawiajmyopodatkach.pl. Trener w zakresie prawa podatkowego, celnego i rachunkowości.