Zmiana interpretacji przez Szefa KAS w zakresie warunku zatrudnienia w czwartym roku

Like Don't move Unlike
 
2

W tym wpisie analizie poddamy pismo Szef Krajowej Administracji Skarbowej z dnia 25 października 2024 r. znak DOP4.8221.52.2024

Szef Krajowej Administracji Skarbowej (Szef KAS) dokonał zmiany z urzędu indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 20 października 2023 r. znak 0114-KDIP2-2.4010.443.2023.1.RK, która dotyczyła warunków stosowania ryczałtu od dochodów spółek w szczególności wymogu dotyczącego zatrudnienia. W ocenie Szefa KAS pierwotna interpretacja wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej została uznana za nieprawidłową w części odnoszącej się do czwartego roku stosowania ryczałtu.

Zmiana stanowiska dotyczy precyzyjnie sposobu spełnienia warunku zatrudnienia określonego w art. 28j ust. 2 pkt 2 ustawy o CIT o treści:

„W przypadku podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności (…) warunek, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, nie dotyczy roku rozpoczęcia tej działalności i 2 lat podatkowych bezpośrednio po nim następujących, z tym że począwszy od drugiego roku podatkowego podatnik jest obowiązany do corocznego zwiększenia zatrudnienia o co najmniej 1 etat w pełnym wymiarze czasu pracy aż do osiągnięcia wielkości zatrudnienia określonej w tym przepisie.”

Stan faktyczny i pytanie Wnioskodawcy

Spółka rozpoczęła działalność z dniem 19 kwietnia 2022 r. i od tego momentu stosuje estoński CIT. Rok obrotowy Spółki pokrywa się z rokiem kalendarzowym, a poszczególne lata podatkowe to 2022, 2023, 2024, 2025, itd. W pierwszym roku podatkowym (2022) Spółka nie zatrudniała pracowników, co – na mocy przepisu upraszczającego dla podmiotów rozpoczynających działalność – uznano za wystarczające do spełnienia warunku zatrudnienia. Wnioskodawca planował w drugiej połowie 2023 r. zatrudnienie pierwszego pracownika na pełny etat oraz coroczne zatrudnianie co najmniej jednej nowej osoby na etat w 2024 i 2025 r. Pytanie dotyczyło tego, czy takie podejście pozwala na nieprzerwane korzystanie z estońskiego CIT w latach 2023–2025, w świetle warunków określonych w art. 28j ustawy o CIT.

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał stanowisko wnioskodawcy za prawidłowe w całości, tzn. przyjął, że planowane zatrudnienie w 2023, 2024 i 2025 r. spełnia przesłanki uprawniające do korzystania z estońskiego CIT.

Tymczasem Szef KAS, w piśmie z dnia 25 października 2024 r. znak DOP4.8221.52.2024, stwierdził, że:

„stanowisko przedstawione we wniosku (…) w zakresie spełnienia warunku zatrudnienia wyrażonego w art. 28j ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w roku podatkowym trwającym od 1 stycznia do 31 grudnia 2023 r. oraz w roku 2024 – jest prawidłowe; spełnienia warunku zatrudnienia (…) w roku 2025 – jest nieprawidłowe”.

Zdaniem Szefa KAS, zgodnie z art. 28j ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT, jednym z warunków stosowania estońskiego CIT jest zatrudnianie przez podatnika na podstawie umowy o pracę co najmniej trzech osób (niebędących udziałowcami) przez minimum 300 dni w roku podatkowym. Ustawodawca przewidział jednak wyjątek dla podatników rozpoczynających działalność gospodarczą – w pierwszym roku oraz w dwóch kolejnych latach nie trzeba jeszcze spełniać „pełnego” warunku zatrudnienia, lecz wystarczy coroczne zwiększanie zatrudnienia o co najmniej jeden etat, aż do osiągnięcia wymaganego poziomu. Szef KAS potwierdził, że „w pierwszym roku opodatkowania ryczałtem podatnik nie musi nikogo zatrudniać. Natomiast od drugiego roku podatnik ten powinien zwiększać zatrudnienie o co najmniej 1 etat w pełnym wymiarze czasu pracy, aż do osiągnięcia wielkości zatrudnienia określonej w tym przepisie. Innych warunków przepis ten nie przewiduje. W szczególności z treści art. 28j ust. 2 pkt 2 ustawy o CIT nie wynika wymóg zatrudnienia przez okres co najmniej 300 dni w roku podatkowym” (bold Autora).

Jednocześnie Szef KAS wskazał, że „złagodzone warunki dotyczące zatrudnienia dla podmiotów rozpoczynających działalność gospodarczą będą miały zastosowanie jedynie w roku rozpoczęcia tej działalności oraz w dwóch latach podatkowych bezpośrednio po nim następujących. Natomiast w czwartym roku opodatkowania ryczałtem, podatnik będzie już zobligowany do spełnienia kryterium minimalnego zatrudnienia, o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT, a zatem z uwzględnieniem zarówno wielkości, jak i okresu zatrudnienia” (bold Autora).

Przekładając na poszczególne lata byłoby wedle, prawidłowego zdaniem Autora, stanowiska Szefa KAS jak niżej: 

rok 2022 – pierwszy rok opodatkowania ryczałtem; brak zatrudnienia, warunek spełniony z mocy przepisu upraszczającego,

rok 2023 – drugi rok opodatkowania ryczałtem; zatrudnienie jednej osoby na pełen etat nawet w drugiej połowie roku, warunek spełniony (wymóg 300 dni nie ma zastosowania),

rok 2024 – trzeci rok opodatkowania ryczałtem; zatrudnienie kolejnego pracownika, warunek spełniony na tych samych zasadach jak w roku 2023,

rok 2025 – czwarty rok opodatkowania ryczałtem i uproszczenie traci moc (czyli powrót do zasad ogólnych warunków brzegowych zatrudnienia), konieczne spełnienie pełnego warunku, co oznacza konieczne zatrudnienie co najmniej trzech osób przez minimum 300 dni w roku podatkowym.

Szef KAS podkreślił, że „w roku 2025, tj. w czwartym roku działalności – Spółka jest zobligowana do realizacji w pełni kryterium zatrudnienia, o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT, tj. do zatrudniania na podstawie umowy o pracę co najmniej 3 osób (…) przez okres co najmniej 300 dni w roku podatkowym”. Zatem, planowane przez spółkę zatrudnienie kolejnego nowego pracownika przez okres krótszy niż 300 dni w roku podatkowym nie jest już wystarczające.

Zmiana interpretacja oznacza, że spółka – jeśli nie dostosuje planu zatrudnienia na 2025 rok – utraci prawo do opodatkowania estońskim CIT z początkiem 2026 roku. A ryzyko to nie było sygnalizowane przez wcześniejszą interpretację Dyrektora KIS.

Głos Stowarzyszenia Podatników Estońskiego CIT

www.spec.info.pl

Zmiana interpretacji przez Szefa KAS w omawianym zakresie nie jest korzystna dla wnioskodawcy, ale w naszej ocenie zasadna. Wskazuje ona wyraźnie, że od czwartego roku stosowania estońskiego CIT przestaje obowiązywać uproszczenie w zakresie zatrudnienia. Od tego momentu spółka musi spełniać już pełny warunek zatrudnienia – zarówno co do liczby etatów, jak i okresu zatrudnienia.

Jeżeli potrzebujesz konsultacji podatkowej w zakresie estońskiego CIT spójrz tutaj:

Zachęcamy również do obserwowania naszego Facebooka, gdzie prezentujemy na bieżąco aktualne i najciekawsze aspekty prawa podatkowego i nie tylko – LINK

Oraz do dołączenia do grupy dyskusyjnej na temat CITu Estońskiego, gdzie odpowiedzi udzielają specjaliści z Stowarzyszenia Podatników Estońskiego CIT – LINK


W celu uzyskania szczegółowych informacji dotyczących oferty POROZMAWIAJMY O PODATKACH prosimy o kontakt z kancelaria poprzez:

  • tel.: +48 534 312 775,
  • e-mail: kancelaria@porozmawiajmyopodatkach.pl,
  • skorzystanie z formularza kontaktowego.

Administracja naszej kancelarii w sposób zindywidualizowany określi zakres merytoryczny przedstawionej sprawy oraz złoży propozycję współpracy w przedmiotowym zakresie.

Autor

Patryk Smęda

Doradca podatkowy (numer wpisu 12110), prawnik, właściciel firmy szkoleniowej TAURUS TAX, partner agencji celnej OCLIJ SIĘ, wykładowca akademicki w Wyższej Szkole Bezpieczeństwa w Poznaniu przedmiotów w zakresie prawa celnego i podatkowego, członek założyciel Stowarzyszenia Podatników Estońskiego CIT. Absolwent studiów doktoranckich w Katedrze Prawa Finansowego na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, jak również studiów podyplomowych z prawa podatkowego, egzekucji administracyjnej i zarządzania zasobami ludzkimi, a także seminarium „Zarząd sukcesyjny przedsiębiorstwem osoby fizycznej”. Przed wpisem na listę doradców podatkowych wieloletni pracownik Izby Skarbowej, a następnie Izby Administracji Skarbowej w Katowicach kierujący komórkami organizacyjnymi odpowiedzialnymi za wymiar i nadzór nad wymiarem podatku od towarów i usług. W latach 2012-2018 trener wewnętrzny w Centrum Edukacji Zawodowej Resortu Finansów, a następnie w Krajowej Szkole Skarbowości. Złożył z wynikiem pozytywnym państwowe egzaminy na inspektora kontroli skarbowej i urzędnika mianowanego w służbie cywilnej. Od ponad dziesięciu lat zawodowy trener w zakresie prawa podatkowego współpracujący z wiodącymi firmami szkoleniowymi w Polsce, jak również z komórkami szkoleniowymi Krajowej Izby Doradców Podatkowych i Krajowej Izby Radców Prawnych. Autor licznych, także książkowych publikacji podatkowych, w tym artykułów zamieszczanych w branżowym kwartalniku “Doradca podatkowy”. W trakcie uzyskiwania wpisu na listę agentów celnych.