Zaliczki na poczet zysku w estońskim CIT a stawka ryczałtu – sprzeczność w interpretacjach KIS

Like Don't move Unlike
 
2

Analizując dwie interpretacje indywidualne ledwie co wydane przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, można zauważyć istotną sprzeczność w zakresie ustalenia właściwej stawki ryczałtu od dochodów spółek (estońskiego CIT) dla zaliczek na poczet zysku wypracowanego w roku 2024, które zostały wypłacone jeszcze w tym samym roku (2024).

Problem pojawia się w sytuacji, gdy uchwała ostatecznie dzieląca zysk zostanie podjęta w roku 2025, a zarazem spółka w tym czasie utraci status małego podatnika.

Stan faktyczny jest wspólny dla obu interpretacji, bo obie interpretacje dotyczą podobnego stanu faktycznego:

Spółka korzysta z opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek. W 2024 r. (drugim roku opodatkowania) posiada status małego podatnika, ponieważ jej przychody w roku 2023 nie przekroczyły progu 2 mln euro. W 2024 r. wypłaca wspólnikom zaliczki na poczet zysku, który wypracowuje w tym samym roku. W 2024 r. jej przychody przekraczają próg 2 mln euro, co oznacza, że w 2025 r. spółka utraci status małego podatnika i będzie objęta stawką 20%. Uchwała o podziale zysku za 2024 r. zostanie podjęta dopiero w 2025 r.

Pytanie – jaka jest stawka ryczałtu dla zaliczek wypłaconych w 2024 …

W obydwu interpretacjach pojawiło się pytanie, czy zaliczki wypłacone w 2024 r. na poczet zysku wypracowanego w tym roku podlegają opodatkowaniu 10% stawką ryczałtu – zgodnie ze statusem spółki w chwili wypłaty.

… i dwie rozbieżne odpowiedzi

Interpretacja z dnia 10 stycznia 2025 r. znak 0111-KDIB1-1.4010.658.2024.2.KM – stanowisko negatywne dla spółki

Dyrektor KIS uznał stanowisko podatnika za nieprawidłowe. Wskazał, że dla zaliczek na poczet zysku, o których mowa w art. 28m ust. 2 ustawy o CIT, stawkę ryczałtu ustala się według stanu na dzień podjęcia uchwały o podziale zysku. Jeżeli uchwała ta zostanie podjęta w roku, w którym spółka utraciła status małego podatnika (czyli w 2025), to właściwa będzie stawka 20% – niezależnie od tego, że wypłata miała miejsce w 2024 r.

Interpretacja z dnia 24 kwietnia 2025 r. znak 0114-KDIP2-2.4010.44.2025.2.IN – stanowisko pozytywne dla spółki

W tym przypadku Dyrektor KIS uznał stanowisko podatnika za prawidłowe. Podkreślił, że dla zaliczek na poczet przewidywanej dywidendy kluczowe znaczenie ma status podatnika w momencie ich wypłaty. Jeśli w 2024 r. spółka była małym podatnikiem, to właściwa jest stawka 10%, niezależnie od tego, kiedy zostanie podjęta uchwała o podziale zysku.

Zatem sprzeczność dotyczy momentu decydującego o zastosowaniu stawki ryczałtu, ponieważ w pierwszej interpretacji (0111-KDIB1-1.4010.658.2024.2.KM) organ interpretacyjny uzależnia stawkę od roku podjęcia uchwały ostatecznie dzielącej zysk, a w drugiej interpretacji (0114-KDIP2-2.4010.44.2025.2.IN) już uważa, że stawka zależy od statusu podatnika w roku wypłaty zaliczki.

Dla spółek wypłacających w 2024 r. zaliczki na poczet zysku, których podział nastąpi dopiero w 2025 r., pojawia się poważna niepewność interpretacyjna. Jeśli zastosowano stawkę 10%, istnieje ryzyko, że organ podatkowy uzna to za błędne rozliczenie – zgodnie z pierwszą interpretacją. Z drugiej strony, druga interpretacja daje podstawy do obrony stanowiska spółki, że zastosowana niższa stawka była prawidłowa.

No cóż, pamiętajcie, że jesteśmy doradcami podatkowymi: https://porozmawiajmyopodatkach.pl/cit-estonski/doradztwo-podatkowe-w-zakresie-estonskiego-cit/

Zachęcamy również do obserwowania naszego Facebooka, gdzie prezentujemy na bieżąco aktualne i najciekawsze aspekty prawa podatkowego i nie tylko – LINK

Oraz do dołączenia do grupy dyskusyjnej na temat CITu Estońskiego, gdzie odpowiedzi udzielają specjaliści z Stowarzyszenia Podatników Estońskiego CIT – LINK


W celu uzyskania szczegółowych informacji dotyczących oferty POROZMAWIAJMY O PODATKACH prosimy o kontakt z kancelaria poprzez:

  • tel.: +48 534 312 775,
  • e-mail: kancelaria@porozmawiajmyopodatkach.pl,
  • skorzystanie z formularza kontaktowego.

Administracja naszej kancelarii w sposób zindywidualizowany określi zakres merytoryczny przedstawionej sprawy oraz złoży propozycję współpracy w przedmiotowym zakresie.

Autor

Patryk Smęda

Doradca podatkowy (numer wpisu 12110), prawnik, właściciel firmy szkoleniowej TAURUS TAX, partner agencji celnej OCLIJ SIĘ, wykładowca akademicki w Wyższej Szkole Bezpieczeństwa w Poznaniu przedmiotów w zakresie prawa celnego i podatkowego, członek założyciel Stowarzyszenia Podatników Estońskiego CIT. Absolwent studiów doktoranckich w Katedrze Prawa Finansowego na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, jak również studiów podyplomowych z prawa podatkowego, egzekucji administracyjnej i zarządzania zasobami ludzkimi, a także seminarium „Zarząd sukcesyjny przedsiębiorstwem osoby fizycznej”. Przed wpisem na listę doradców podatkowych wieloletni pracownik Izby Skarbowej, a następnie Izby Administracji Skarbowej w Katowicach kierujący komórkami organizacyjnymi odpowiedzialnymi za wymiar i nadzór nad wymiarem podatku od towarów i usług. W latach 2012-2018 trener wewnętrzny w Centrum Edukacji Zawodowej Resortu Finansów, a następnie w Krajowej Szkole Skarbowości. Złożył z wynikiem pozytywnym państwowe egzaminy na inspektora kontroli skarbowej i urzędnika mianowanego w służbie cywilnej. Od ponad dziesięciu lat zawodowy trener w zakresie prawa podatkowego współpracujący z wiodącymi firmami szkoleniowymi w Polsce, jak również z komórkami szkoleniowymi Krajowej Izby Doradców Podatkowych i Krajowej Izby Radców Prawnych. Autor licznych, także książkowych publikacji podatkowych, w tym artykułów zamieszczanych w branżowym kwartalniku “Doradca podatkowy”. W trakcie uzyskiwania wpisu na listę agentów celnych.