Kogo spóźnione podpisanie sprawozdania finansowego nie pozbawia prawa do estońskiego CIT?

Like Don't move Unlike
 
2

Jeżeli chcesz porozmawiać o estońskim CIT, zapraszamy do naszej zamkniętej grupy na Facebooku:  

Stowarzyszenie Podatników Estońskiego CIT.

Przedmiotem analizy jest stanowisko Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej dotyczące zakresu stosowania przepisu art. 28j ust. 5 ustawy o CIT. Organ uznał, że przepis ten – odnoszący się do obowiązku sporządzenia sprawozdania finansowego zgodnie z przepisami o rachunkowości – ma zastosowanie jedynie do podatników, którzy przed upływem przyjętego roku podatkowego dokonują wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek.

Opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek, tzw. estońskim CIT, ma charakter fakultatywny. Podatnik, który chce z niego skorzystać, musi spełnić szereg warunków określonych w art. 28j ustawy o CIT. Zgodnie z ust. 5 tego przepisu, podatnik może wybrać opodatkowanie ryczałtem również przed upływem przyjętego przez niego roku podatkowego, pod warunkiem że na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem zamknie księgi rachunkowe oraz sporządzi sprawozdanie finansowe zgodnie z przepisami o rachunkowości. Wówczas księgi rachunkowe otwiera się na pierwszy dzień miesiąca opodatkowania ryczałtem. Taka procedura dotyczy sytuacji, gdy spółka zmienia formę opodatkowania w trakcie roku, a więc nie od jego początku. Zamknięcie ksiąg rachunkowych w takim przypadku oznacza także konieczność rozliczenia CIT klasycznego i złożenia zeznania CIT-8 za zakończony okres.

W interpretacji z dnia 27 sierpnia 2025 r. znak 0111-KDIB1-1.4010.278.2025.2.MF Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wskazał, że art. 28j ust. 5 ustawy o CIT ma zastosowanie wyłącznie w przypadkach, gdy podatnik wchodzi w reżim ryczałtu w trakcie trwania roku podatkowego.

W uzasadnieniu czytamy, że „Przepis art. 28j ust. 5 ustawy o CIT (…) dotyczy jedynie podatników, którzy przed upływem przyjętego przez siebie roku podatkowego dokonują wyboru opodatkowania na zasadach ryczałtowych. W Państwa przypadku przepis ten nie ma zastosowania, bowiem rok podatkowy/obrotowy był tożsamy z rokiem kalendarzowym, a zamknięcia ksiąg rachunkowych dokonano na dzień bilansowy 31 grudnia 2024 r.”


W konsekwencji, jeśli podatnik wybiera opodatkowanie ryczałtem od początku roku podatkowego, nie stosuje się art. 28j ust. 5 CIT, lecz art. 28j ust. 1 pkt 7 ustawy o CIT. Ten ostatni przepis wymaga jedynie złożenia zawiadomienia ZAW-RD do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku opodatkowania ryczałtem. Spółka będąca wnioskodawcą w analizowanej interpretacji złożyła zawiadomienie ZAW-RD w styczniu 2025 r., wybierając opodatkowanie ryczałtem od 1 stycznia 2025 r. Rok podatkowy i obrotowy był tożsamy z rokiem kalendarzowym. Zamknięcie ksiąg rachunkowych nastąpiło na dzień 31 grudnia 2024 r., a sprawozdanie finansowe sporządzono 31 marca 2025 r., jednak podpisano je dopiero 2 kwietnia 2025 r., czyli po upływie trzech miesięcy od dnia bilansowego.

Pytanie, jakie skierowano do organu, dotyczyło tego, czy takie opóźnienie w podpisaniu sprawozdania może pozbawić spółkę prawa do opodatkowania ryczałtem w latach 2025-2028.

Organ uznał, że nie, wskazując jednoznacznie, że:

„Podpisanie sprawozdania finansowego za 2024 rok później niż w ciągu trzech miesięcy od dnia bilansowego nie skutkuje utratą prawa do opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek w latach 2025-2028. Przepisy ustawy o CIT nie przewidują takiego wymogu.”

W ocenie Dyrektora KIS, spóźnione podpisanie sprawozdania finansowego nie wpływa na skuteczność wyboru estońskiego CIT, jeżeli wybór ten został dokonany prawidłowo, to jest poprzez złożenie zawiadomienia ZAW-RD w terminie do końca pierwszego miesiąca roku podatkowego, od którego ma być stosowany ryczałt.

Organ interpretacyjny wyraźnie rozgraniczył zatem dwie odmienne sytuacje:

a. wejście w estoński CIT w trakcie roku – wymagające zastosowania art. 28j ust. 5 ustawy o CIT, a więc zamknięcia ksiąg i sporządzenia (podpisania) sprawozdania finansowego;

b. wejście w ryczałt od początku roku – objęte wyłącznie art. 28j ust. 1 pkt 7 ustawy o CIT, bez konieczności stosowania rygorów z ust. 5.

    Głos Stowarzyszenia Podatników Estońskiego CIT

    www.spec.info.pl

    Z punktu widzenia Stowarzyszenia Podatników Estońskiego CIT, omawiane stanowisko Dyrektora KIS należy ocenić jednoznacznie pozytywnie. Interpretacja ta eliminuje wątpliwości, które pojawiały się w praktyce w związku z literalnym brzmieniem art. 28j ust. 5 ustawy o CIT, a także potwierdza, że przepisy rachunkowe nie powinny być utożsamiane z warunkami podatkowymi stosowania ryczałtu. Stanowi też sygnał dla spółek stosujących estoński CIT, że organ podatkowy nie traktuje spóźnionego podpisania sprawozdania finansowego jako przesłanki utraty prawa do ryczałtu, jeśli wybór tego sposobu opodatkowania nastąpił prawidłowo od początku roku.

    Jeżeli potrzebujesz konsultacji podatkowej w zakresie estońskiego CIT spójrz tutaj:

    Zachęcamy również do obserwowania naszego Facebooka, gdzie prezentujemy na bieżąco aktualne i najciekawsze aspekty prawa podatkowego i nie tylko – LINK

    Oraz do dołączenia do grupy dyskusyjnej na temat CITu Estońskiego, gdzie odpowiedzi udzielają specjaliści z Stowarzyszenia Podatników Estońskiego CIT – LINK


    W celu uzyskania szczegółowych informacji dotyczących oferty POROZMAWIAJMY O PODATKACH prosimy o kontakt z kancelaria poprzez:

    • tel.: +48 534 312 775,
    • e-mail: kancelaria@porozmawiajmyopodatkach.pl,
    • skorzystanie z formularza kontaktowego.

    Administracja naszej kancelarii w sposób zindywidualizowany określi zakres merytoryczny przedstawionej sprawy oraz złoży propozycję współpracy w przedmiotowym zakresie.

    Autor

    Patryk Smęda

    Doradca podatkowy (numer wpisu 12110), prawnik, właściciel firmy szkoleniowej TAURUS TAX, partner agencji celnej OCLIJ SIĘ, wykładowca akademicki w Wyższej Szkole Bezpieczeństwa w Poznaniu przedmiotów w zakresie prawa celnego i podatkowego, członek założyciel Stowarzyszenia Podatników Estońskiego CIT. Absolwent studiów doktoranckich w Katedrze Prawa Finansowego na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, jak również studiów podyplomowych z prawa podatkowego, egzekucji administracyjnej i zarządzania zasobami ludzkimi, a także seminarium „Zarząd sukcesyjny przedsiębiorstwem osoby fizycznej”. Przed wpisem na listę doradców podatkowych wieloletni pracownik Izby Skarbowej, a następnie Izby Administracji Skarbowej w Katowicach kierujący komórkami organizacyjnymi odpowiedzialnymi za wymiar i nadzór nad wymiarem podatku od towarów i usług. W latach 2012-2018 trener wewnętrzny w Centrum Edukacji Zawodowej Resortu Finansów, a następnie w Krajowej Szkole Skarbowości. Złożył z wynikiem pozytywnym państwowe egzaminy na inspektora kontroli skarbowej i urzędnika mianowanego w służbie cywilnej. Od ponad dziesięciu lat zawodowy trener w zakresie prawa podatkowego współpracujący z wiodącymi firmami szkoleniowymi w Polsce, jak również z komórkami szkoleniowymi Krajowej Izby Doradców Podatkowych i Krajowej Izby Radców Prawnych. Autor licznych, także książkowych publikacji podatkowych, w tym artykułów zamieszczanych w branżowym kwartalniku “Doradca podatkowy”. W trakcie uzyskiwania wpisu na listę agentów celnych.