Z dniem 1 stycznia 2024 r. przestało obowiązywać zwolnienie od minimalnego podatku dochodowego na gruncie ustawy o CIT. Pod pojęciem minimalnego podatku dochodowego należy rozumieć ustanowiony przez art. 24ca ust. 1 ustawy o CIT dziesięcioprocentowy podatek od spółek będących podatnikami CIT, które w roku podatkowym:
1. poniosły stratę ze źródła przychodów innych niż z zysków kapitałowych albo
2. osiągnęły udział dochodów ze źródła przychodów innych niż z zysków kapitałowych w wysokości nie większej niż 2%
Przedsiębiorcy mają zatem o czym myśleć, tym bardziej, że Minister Finansów w odpowiedzi na poselską interpelację numer 303 wskazał, że:
„Jednocześnie pragnę poinformować, że obowiązujące regulacje dot. podatku minimalnego stanowią przedmiot wewnętrznych analiz prowadzonych w Ministerstwie Finansów, w tym w kontekście formuły dalszego ich funkcjonowania. Przy czym uwzględniając zwolnienie z tego podatku, które obowiązywało do końca 2023 r., na uwadze należy mieć to, że pierwsze rozliczenie opodatkowania tym podatkiem nastąpi, co do zasady, w zeznaniu za rok 2024 r. (a więc w 2025 r.).”
– co czyni stan prawny jeszcze mniej pewnym.
Tylko, czy w ogóle podatnik estońskiego CIT musi zaprzątać swoją uwagę minimalnym podatkiem dochodowym? Otóż nie.
Zgodnie bowiem z art. 24ca ust. 14 pkt 4 ustawy o CIT przepisu o minimalnym podatku dochodowym nie stosuje się do tych podatników CIT, których udziałowcami, akcjonariuszami albo wspólnikami są wyłącznie osoby fizyczne i jeżeli podatnik (czyli ta spółka) nie posiada:
a) bezpośrednio lub pośrednio, więcej niż 5%:
– udziałów (akcji) w kapitale innej spółki lub
– ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną,
b) innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym.
Zatem minimalny podatek dochodowy nie znajduje zastosowania w odniesieniu do spółek opodatkowanych CIT zachowujących tak zwaną prostą strukturę właścicielską, to jest takich których właścicielami są wyłącznie osoby fizyczne. I dodatkowo, które to spółki nie mają wyżej wymienionych praw w innych podmiotach.
Tymczasem, jednym z warunków brzegowych wejścia i utrzymania spółki w reżimie opodatkowania estońskim CIT jest nieposiadanie przez tę spółkę w ogóle:
a) udziałów (akcji) w kapitale innej spółki,
b) tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania,
c) ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną,
d) innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym.
Estoński CIT w tym kryterium podmiotowym jest zatem nawet bardziej restrykcyjny niż przepis wyłączający minimalny podatek dochodowy.
Zdaniem naszego Stowarzyszenia Podatników Estońskiego CIT płynący z zestawienia wyżej cytowanych przepisów wniosek jest taki, że żadna spółka już opodatkowana estońskim CIT w ogóle nie musi rozważać opodatkowania minimalnym podatkiem dochodowym, a co więcej na pewno także nie musi tego czynić żadna spółka, która wprawdzie nie wybrała opodatkowania estońskim CIT, ale która mogłaby to zrobić z uwagi na spełnianie przez nią przesłanek warunkujących wybór tej ryczałtowej formy opodatkowania.

Zachęcamy również do obserwowania naszego Facebooka, gdzie prezentujemy na bieżąco aktualne i najciekawsze aspekty prawa podatkowego i nie tylko – LINK
Oraz do dołączenia do grupy dyskusyjnej na temat CITu Estońskiego, gdzie odpowiedzi udzielają specjaliści z Stowarzyszenia Podatników Estońskiego CIT – LINK
W celu uzyskania szczegółowych informacji dotyczących oferty POROZMAWIAJMY O PODATKACH prosimy o kontakt z kancelaria poprzez:
- tel.: +48 534 312 775,
- e-mail: kancelaria@porozmawiajmyopodatkach.pl,
- skorzystanie z formularza kontaktowego.
Administracja naszej kancelarii w sposób zindywidualizowany określi zakres merytoryczny przedstawionej sprawy oraz złoży propozycję współpracy w przedmiotowym zakresie.