Podejście KIS w sprawie stawki ryczałtu przy zaliczkach – analiza uzupełniona o wyrok WSA w Krakowie

Like Don't move Unlike
 
2

Uzupełniając poprzednią analizę:

– warto odnieść się jeszcze do wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 24 kwietnia 2025 r., sygn. I SA/Kr 158/25, który oddalił skargę na interpretację indywidualną Dyrektora KIS z dnia 10 stycznia 2025 r. znak 0111-KDIB1-1.4010.658.2024.2.KM.

Równolegle, w dniu ogłoszenia wyroku, Dyrektor KIS wydał inną interpretację znak 0114-KDIP2-2.4010.44.2025.2.IN dotyczącą niemal identycznego stanu faktycznego. Co szczególnie istotne, ta późniejsza interpretacja zawiera elementy korzystniejsze dla podatnika niż wcześniejsza, zaskarżona i oceniana przez WSA w Krakowie.

Poniżej dla lepszego zrozumienia materii przedstawiam syntetyczne zestawienie kluczowych stanowisk – organu interpretacyjnego i sądu administracyjnego – z uwzględnieniem ich wzajemnych relacji i ewentualnych rozbieżności.

1. Moment dla ustalenia stawki ryczałtu od podzielonego zysku (dywidendy rocznej)

Zarówno Dyrektor KIS w interpretacji znak 0114-KDIP2-2.4010.44.2025.2.IN, jak i WSA w wyroku sygn. akt I SA/Kr 158/25 zgodnie wskazują, że stawka ryczałtu powinna być ustalana według statusu podatnika w roku podjęcia uchwały o podziale zysku. Pogląd o decydującym znaczeniu roku wypracowania zysku został jednoznacznie odrzucony. W tym zakresie mamy pełną zbieżność stanowisk KIS i WSA.

2. Zastosowanie stawki 20% dla dywidendy wypłacanej po utracie statusu małego podatnika

W obydwu interpretacjach KIS oraz w wyroku WSA wskazano, że jeśli w roku podziału zysku podatnik utracił status małego podatnika, właściwa stawka ryczałtu wynosi 20%. Skargi podatnika domagającego się stawki 10% zostały oddalone. Stanowisko organu i sądu pozostaje tutaj spójne.

3. Ustalenie stawki ryczałtu od ukrytych zysków i wydatków niezwiązanych z działalnością

Zgodnie z aktualną linią interpretacyjną, podstawę opodatkowania określa się w miesiącu, w którym dochodzi do świadczenia lub wypłaty. Stawka zależy od statusu podatnika w tym miesiącu. Powyższe zostało potwierdzone zarówno przez KIS (w obu interpretacjach), jak i przez WSA.

4. Ukryte zyski i wydatki w roku posiadania statusu małego podatnika

W odniesieniu do ukrytych zysków i wydatków poniesionych w roku, w którym podatnik miał status małego podatnika, zarówno organ, jak i sąd uznali stawkę 10% za prawidłową. Pełna zbieżność stanowisk.

5. Ukryte zyski i wydatki po utracie statusu małego podatnika

W przypadku świadczeń dokonanych po utracie statusu małego podatnika, wskazano jednoznacznie stawkę 20%. Choć WSA nie analizował szczegółowo tej sytuacji, zaakceptował ogólną zasadę wiązania stawki z momentem świadczenia, co prowadzi do analogicznego rezultatu.

Ale uwaga:

6. Zaliczki na poczet zysku wypłacone w roku posiadania statusu małego podatnika

W tym obszarze ujawnia się istotna rozbieżność interpretacyjna. Nowsza interpretacja KIS (0114-KDIP2-2.4010.44.2025.2.IN) uznaje, że właściwa stawka zależy od statusu w momencie wypłaty zaliczki – i wynosi 10%. Tymczasem wcześniejsze stanowisko (0111-KDIB1-1.4010.658.2024.2.KM) oraz WSA w Krakowie opowiadają się za stawką 20%, wskazując na konieczność powiązania zaliczek ze stawką właściwą dla roku rocznej uchwały o podziale zysku.

To jedyny przypadek, w którym nowsza interpretacja KIS okazuje się korzystniejsza dla podatnika niż stanowisko potwierdzone przez sąd.

7. Zaliczki wypłacone po utracie statusu małego podatnika

Chociaż uzasadnienia są odmienne, efekt praktyczny jest ten sam – stawka wynosi 20%. Nowsza interpretacja KIS wiąże ją z momentem wypłaty zaliczki, natomiast starsza interpretacja oraz WSA – z rokiem późniejszej uchwały. Rozbieżność uzasadnienia nie prowadzi do różnicy w skutku podatkowym.

8. Terminy zapłaty ryczałtu

Terminy zapłaty ryczałtu od zaliczek również zostały ujednolicone. KIS w obu interpretacjach oraz WSA wskazują, że termin zależy od roku wypłaty zaliczki (bądź uchwały, jeśli ją poprzedzała). Zbieżność jest pełna.

W mojej ocenie interpretacja Dyrektora KIS znak 0114-KDIP2-2.4010.44.2025.2.IN stanowi skorygowaną wersję podejścia prezentowanego wcześniej w interpretacji znak 0111-KDIB1-1.4010.658.2024.2.KM. W znacznej większości aspektów ważnych dla praktyki podatkowej obydwie interpretacje oraz wyrok WSA pozostają ze sobą zgodne. Dotyczy to zwłaszcza zasad ustalania stawki ryczałtu dla zysku rocznego i ukrytych zysków oraz terminów zapłaty podatku. Wyjątek stanowi jedynie zagadnienie zaliczek wypłaconych w roku, w którym podatnik posiadał status małego podatnika. W tym przypadku nowsza interpretacja Dyrektora KIS przyjmuje podejście korzystniejsze dla spółki opodatkowanej ryczałtem, wiążąc stawkę z momentem wypłaty zaliczki, a nie z późniejszym rokiem rocznej uchwały o podziale zysku.

Zachęcamy również do obserwowania naszego Facebooka, gdzie prezentujemy na bieżąco aktualne i najciekawsze aspekty prawa podatkowego i nie tylko – LINK

Oraz do dołączenia do grupy dyskusyjnej na temat CITu Estońskiego, gdzie odpowiedzi udzielają specjaliści z Stowarzyszenia Podatników Estońskiego CIT – LINK


W celu uzyskania szczegółowych informacji dotyczących oferty POROZMAWIAJMY O PODATKACH prosimy o kontakt z kancelaria poprzez:

  • tel.: +48 534 312 775,
  • e-mail: kancelaria@porozmawiajmyopodatkach.pl,
  • skorzystanie z formularza kontaktowego.

Administracja naszej kancelarii w sposób zindywidualizowany określi zakres merytoryczny przedstawionej sprawy oraz złoży propozycję współpracy w przedmiotowym zakresie.

Autor

Patryk Smęda

Doradca podatkowy (numer wpisu 12110), prawnik, właściciel firmy szkoleniowej TAURUS TAX, partner agencji celnej OCLIJ SIĘ, wykładowca akademicki w Wyższej Szkole Bezpieczeństwa w Poznaniu przedmiotów w zakresie prawa celnego i podatkowego, członek założyciel Stowarzyszenia Podatników Estońskiego CIT. Absolwent studiów doktoranckich w Katedrze Prawa Finansowego na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, jak również studiów podyplomowych z prawa podatkowego, egzekucji administracyjnej i zarządzania zasobami ludzkimi, a także seminarium „Zarząd sukcesyjny przedsiębiorstwem osoby fizycznej”. Przed wpisem na listę doradców podatkowych wieloletni pracownik Izby Skarbowej, a następnie Izby Administracji Skarbowej w Katowicach kierujący komórkami organizacyjnymi odpowiedzialnymi za wymiar i nadzór nad wymiarem podatku od towarów i usług. W latach 2012-2018 trener wewnętrzny w Centrum Edukacji Zawodowej Resortu Finansów, a następnie w Krajowej Szkole Skarbowości. Złożył z wynikiem pozytywnym państwowe egzaminy na inspektora kontroli skarbowej i urzędnika mianowanego w służbie cywilnej. Od ponad dziesięciu lat zawodowy trener w zakresie prawa podatkowego współpracujący z wiodącymi firmami szkoleniowymi w Polsce, jak również z komórkami szkoleniowymi Krajowej Izby Doradców Podatkowych i Krajowej Izby Radców Prawnych. Autor licznych, także książkowych publikacji podatkowych, w tym artykułów zamieszczanych w branżowym kwartalniku “Doradca podatkowy”. W trakcie uzyskiwania wpisu na listę agentów celnych.