W estońskim CIT kluczowym zagadnieniem jest ustalenie właściwej stawki ryczałtu przy wypłacie zaliczki na poczet przyszłej dywidendy oraz dywidendy końcowej. Znaczenie może mieć tutaj status podatnika CIT – małego lub dużego – w danym roku podatkowym.
Załóżmy, że spółka w 2024 roku posiada status małego podatnika CIT. Oznacza to, że jej przychody nie przekroczyły brutto równowartości 2 milionów euro, liczone według średniego kursu NBP z pierwszego dnia roboczego października 2023 roku. Dzięki temu, spółka w 2024 roku może korzystać z niższej stawki ryczałtu wynoszącej 10%. Jednakże, jeśli w roku 2024 spółka ta przekroczyłaby wspomniany limit przychodów to od roku 2025 utraci status małego podatnika i stanie się „dużym” podatnikiem. Skutkiem tego, począwszy od 2025 roku, będzie zobowiązana do stosowania wyższej stawki ryczałtu wynoszącej 20%.
Jeżeli spółka ta zdecyduje się na wypłatę zaliczki na poczet dywidendy jeszcze w roku 2024 to opodatkowanie tej zaliczki będzie odbywało się według stawki obowiązującej dla małego podatnika, tj. 10%. Wynika to z faktu, że na dzień wypłaty zaliczki spółka nadal posiada status małego podatnika. Z kolei, w przypadku dywidendy wypłacanej w roku 2025 z zysku wypracowanego w 2024 roku, obowiązywać będzie (zdaniem organu interpretacyjnego) stawka ryczałtu właściwa dla dużego podatnika, tj. 20%. Wynika to z zasady, że podstawę opodatkowania i stawkę ryczałtu określa rok, w którym podjęta została uchwała o podziale zysku.
Decyzja o wypłacie zaliczki lub dywidendy końcowej powinna być starannie zaplanowana, uwzględniając status podatnika oraz obowiązujące stawki CIT.
Wnioski:
Zaliczka wypłacona w 2024 roku podlega stawce 10% ze względu na status małego podatnika.
Dywidenda wypłacona w 2025 roku z zysku za 2024 rok podlega jednak stawce 20% z uwagi na zmianę statusu podatnika na dużego w 2025 roku.
Powyższe zasady wynikają z literalnej wykładni przepisów ustawy o CIT, które wskazują na kluczową rolę roku podatkowego, w którym podejmowana jest uchwała o podziale zysku (por. interpretacja indywidualna z dnia 30 grudnia 2024 r. numer 0111-KDIB2-1.4010.563.2024.2.AG).
Pamiętajmy jednak, że sądy administracyjne potrafią prezentować korzystniejsze poglądy co do stawki estońskiego CIT, nie tylko dla wcześniej wypłacanej zaliczki, ale i dla samej dywidendy, o czym swego czasu pisaliśmy tutaj:

Zachęcamy również do obserwowania naszego Facebooka, gdzie prezentujemy na bieżąco aktualne i najciekawsze aspekty prawa podatkowego i nie tylko – LINK
Oraz do dołączenia do grupy dyskusyjnej na temat CITu Estońskiego, gdzie odpowiedzi udzielają specjaliści z Stowarzyszenia Podatników Estońskiego CIT – LINK
W celu uzyskania szczegółowych informacji dotyczących oferty POROZMAWIAJMY O PODATKACH prosimy o kontakt z kancelaria poprzez:
- tel.: +48 534 312 775,
- e-mail: kancelaria@porozmawiajmyopodatkach.pl,
- skorzystanie z formularza kontaktowego.
Administracja naszej kancelarii w sposób zindywidualizowany określi zakres merytoryczny przedstawionej sprawy oraz złoży propozycję współpracy w przedmiotowym zakresie.