Wynagrodzenia zatrudnionych na umowy cywilnoprawne – stanowisko MF z dnia 12 maja 2025 r.

Like Don't move Unlike
 
4

Poniżej informacja Ministerstwa Finansów przekazywana do mediów na zapytania dziennikarzy:

https://eureka.mf.gov.pl/informacje/podglad/638756

Pytanie dziennikarza:

Uprzejmie proszę o wyjaśnienie, jak według Ministerstwa Finansów należy rozumieć przepis (art. 28j ust. 1 pkt 3 updop w zw. z ust. 2 pkt 2 updop), który przewiduje, że:

Opodatkowaniu ryczałtem może podlegać spółka, która m.in.:

a)  zatrudnia na umowę o pracę co najmniej 3 osoby w przeliczeniu na pełne etaty, przez okres co najmniej 300 dni w roku podatkowym, a gdy rokiem podatkowym nie jest okres kolejnych 12 mies. kalendarzowych – przez co najmniej 82% dni przypadających w roku podatkowym, lub

b)  ponosi miesięcznie wydatki w kwocie stanowiącej co najmniej 3-krotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw z tytułu wypłaty wynagrodzeń na rzecz zatrudnionych na podstawie umowy innej niż umowa o pracę co najmniej 3 osób fizycznych, jeżeli w związku z wypłatą tych wynagrodzeń jest płatnikiem PIT lub płatnikiem składek na ubezpieczenia społeczne albo zdrowotne.

Natomiast w podmiocie rozpoczynającym prowadzenie działalności gospodarczej warunek, o którym mowa w ust. 1 pkt 3 nie dotyczy roku rozpoczęcia tej działalności i 2 lat podatkowych bezpośrednio po nim następujących, z tym że począwszy od drugiego roku podatkowego podatnik jest obowiązany do corocznego zwiększenia zatrudnienia o co najmniej 1 etat w pełnym wymiarze czasu pracy aż do osiągnięcia wielkości zatrudnienia określonej w tym przepisie.

Czy regulacje te należy łącznie interpretować w ten sposób, że:

–    warunek określony zarówno w pkt a jak i w pkt b nie dotyczy pierwszych trzech lat działalności – co wprost wynika z pierwszego zdania art. 28j ust. 2 pkt 2 updop (przed słowami z tym, że…)

–    przy czym w przypadku pkt a jest pewne ograniczenie – od drugiego roku trzeba stopniowo zwiększać zatrudnienie – na co wskazuje zdanie po przecinku, zaczynające się od słów z tym, że …

–    warunek zwiększania zatrudnienia nie dotyczy rzecz jasna przypadku opisanego w pkt b, tym samym obowiązek o którym mowa w tym punkcie jest wyłączony przez 3 pierwsze lata działalności (zgodnie z literalną treścią pierwszej części przepisu) i nie ma żadnych ograniczeń ani warunków stosowania tego wyłączenia.

Czy też rację ma:

–    KIS w interpretacji z 4.03.2024 r. (0111-KDIB1-2.4010.8.2024.1.EJ): (…) w przypadku zatrudniania na podstawie umów innych niż umowa o pracę, podatnik od drugiego roku podatkowego jest zobowiązany w pełni spełniać warunki wynikające z art. 28j ust. 1 pkt 3 lit. b updop. Ustawodawca nie przewidział „procesu dochodzenia” do pełnego spełnienia warunków wynikających z art. 28j ust. 1 pkt 3 lit. b updop (zatrudnienie na podstawie umów innych niż umowy o pracę) jak (…) w przypadku zatrudnienia na podstawie umów o pracę (art. 28j ust. 1 pkt 3 lit. a updop). Jedyna preferencja jak jest przewidziana dotyczy tylko małych podatników w pierwszym roku opodatkowania ryczałtem, która wynika z art. 28j ust. 3 pkt 2 updop.

–    MF w „Przewodniku do ryczałtu od dochodów spółek”: (…) warunek opierający się na limicie miesięcznych kwot wypłaconych wynagrodzeń od umów innych niż umowa o pracę, powinien zostać w pełni spełniony począwszy już od drugiego roku prowadzenia działalności, w każdym miesiącu roku podatkowego

Jeśli tak, to jakie argumenty za tym przemawiają, bo dokonana przez KIS wykładnia językowa jest wykładnią contra legem, a w „Przewodniku” nie uzasadniono takiego stanowiska.

Odpowiedź Ministerstwa Finansów na zapytanie dziennikarza:

Ministerstwo Finansów podtrzymuje stanowisko wyrażone w Przewodniku z 23 grudnia 2021 r. dotyczące ryczałtu od dochodów spółek.

W przypadku podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności warunek dotyczący zatrudnienia, o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT nie dotyczy roku rozpoczęcia tej działalności i dwóch lat podatkowych bezpośrednio po nim następujących. Jednak w kolejnych latach, podatnik jest zobligowany do stopniowego wzrostu zatrudnienia. Począwszy od drugiego roku podatkowego, podatnik jest obowiązany do corocznego zwiększania zatrudnienia o co najmniej 1 etat w pełnym wymiarze czasu pracy, aż do osiągnięcia poziomu zatrudnienia, określonego w tym przepisie. Do limitu osób zatrudnionych nie wlicza się wspólników podatnika.

Z kolei warunek opierający się na limicie miesięcznych kwot wypłaconych wynagrodzeń od umów innych niż umowa o pracę, powinien zostać w pełni spełniony, począwszy już od drugiego roku prowadzenia działalności, w każdym miesiącu roku podatkowego. Również w tym przypadku do limitu osób zatrudnionych nie wlicza się wspólników tego podatnika.

Zachęcamy również do obserwowania naszego Facebooka, gdzie prezentujemy na bieżąco aktualne i najciekawsze aspekty prawa podatkowego i nie tylko – LINK

Oraz do dołączenia do grupy dyskusyjnej na temat CITu Estońskiego, gdzie odpowiedzi udzielają specjaliści z Stowarzyszenia Podatników Estońskiego CIT – LINK


W celu uzyskania szczegółowych informacji dotyczących oferty POROZMAWIAJMY O PODATKACH prosimy o kontakt z kancelaria poprzez:

  • tel.: +48 534 312 775,
  • e-mail: kancelaria@porozmawiajmyopodatkach.pl,
  • skorzystanie z formularza kontaktowego.

Administracja naszej kancelarii w sposób zindywidualizowany określi zakres merytoryczny przedstawionej sprawy oraz złoży propozycję współpracy w przedmiotowym zakresie.

Autor

Patryk Smęda

Doradca podatkowy (numer wpisu 12110), prawnik, właściciel firmy szkoleniowej TAURUS TAX, partner agencji celnej OCLIJ SIĘ, wykładowca akademicki w Wyższej Szkole Bezpieczeństwa w Poznaniu przedmiotów w zakresie prawa celnego i podatkowego, członek założyciel Stowarzyszenia Podatników Estońskiego CIT. Absolwent studiów doktoranckich w Katedrze Prawa Finansowego na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, jak również studiów podyplomowych z prawa podatkowego, egzekucji administracyjnej i zarządzania zasobami ludzkimi, a także seminarium „Zarząd sukcesyjny przedsiębiorstwem osoby fizycznej”. Przed wpisem na listę doradców podatkowych wieloletni pracownik Izby Skarbowej, a następnie Izby Administracji Skarbowej w Katowicach kierujący komórkami organizacyjnymi odpowiedzialnymi za wymiar i nadzór nad wymiarem podatku od towarów i usług. W latach 2012-2018 trener wewnętrzny w Centrum Edukacji Zawodowej Resortu Finansów, a następnie w Krajowej Szkole Skarbowości. Złożył z wynikiem pozytywnym państwowe egzaminy na inspektora kontroli skarbowej i urzędnika mianowanego w służbie cywilnej. Od ponad dziesięciu lat zawodowy trener w zakresie prawa podatkowego współpracujący z wiodącymi firmami szkoleniowymi w Polsce, jak również z komórkami szkoleniowymi Krajowej Izby Doradców Podatkowych i Krajowej Izby Radców Prawnych. Autor licznych, także książkowych publikacji podatkowych, w tym artykułów zamieszczanych w branżowym kwartalniku “Doradca podatkowy”. W trakcie uzyskiwania wpisu na listę agentów celnych.