WIT – Wiążąca Informacja Taryfowa

Like Don't move Unlike
 
1

Wiążąca Informacja Taryfowa to decyzja rozstrzygająca o klasyfikacji taryfowej towarów, tzn. ustalająca właściwy kod nomenklatury towarowej Taryfy celnej dla określonego towaru. Wniosek w sprawie udzielenia wiążącej informacji taryfowej WIT dotyczy wyłącznie formalności celnych i dotyczy towarów wprowadzanych na obszar Unii Europejskiej lub z niego wyprowadzanych. Wniosku nie przyjmuje się jeżeli dotyczy obrotu wewnątrzwspólnotowego.

Oprócz sporządzonego we wniosku opisu towaru, niekiedy zachodzi potrzeba załączenia dodatkowych dokumentów zawierających informacje uzupełniające o towarze, pozwalające na jednoznaczne ustalenie jego tożsamości i określenie właściwego kodu nomenklatury towarowej Taryfy celnej. Do wniosku możesz dołączyć np. fotografie, plany, schematy, katalogi, atesty, instrukcje, informacje od producenta lub inne dokumenty umożliwiające organowi wydającemu WIT dokonanie właściwej klasyfikacji towaru, a tam gdzie to jest możliwe, pomocnym będzie także dostarczenie próbki towaru.

Złożenie wniosku o udzielenie wiążącej informacji taryfowej nie podlega opłacie urzędowej.

W przypadku, gdy do rozpatrzenia wniosku konieczne będzie dokonanie dodatkowych badań lub analiz, należy uiścić opłatę z tego tytułu.

Wnioski o wydanie wiążącej informacji taryfowej WIT składa się wyłącznie elektronicznie za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC).

Decyzja WIT określa kod nomenklatury celnej – Nomenklatura scalona (CN)/TARIC/ Nomenklatura refundacji/inna – dla towaru będącego przedmiotem WIT.

Na wydanie WIT jest 120 dni od daty przyjęcia wniosku, tj. od momentu, w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdzi, że wniosek zawiera wszelkie informacje, które są niezbędne do wydania decyzji. Termin ten może ulec wydłużeniu, jeżeli będzie wezwanie do uzupełnienia wniosku (np. do dostarczenia próbki towaru) lub gdy konieczne będzie przeprowadzenie specjalistycznych badań lub analiz.

Jeżeli nie zgadzamy się z wydaną WIT, to w ciągu 14 dni od dnia jej doręczenia jest czas na złożenie odwołania. Odwołanie kieruje się do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC).

Wiążąca informacja taryfowa jest ważna przez trzy lata na całym obszarze celnym Unii Europejskiej.

Decyzje WIT są wiążące dla organów celnych i posiadacza jedynie w odniesieniu do towarów, dla których formalności celne zostały dokonane po dniu, w którym informacja została wydana. Może się zdarzyć, że decyzja WIT utraci swoją ważność przed upływem trzyletniego okresu. 

Decyzje WIT tracą swoją ważność, jeżeli przestają być zgodne z prawem w wyniku przyjęcia zmiany w nomenklaturach CN lub TARIC oraz przyjęcia środków (rozporządzeń Komisji) w celu określenia klasyfikacji taryfowej.

Decyzję WIT unieważnia się, jeżeli opiera się na nieprawidłowych lub niekompletnych informacjach dostarczonych przez wnioskodawców.

Organy władzy publicznej wycofują decyzję WIT, gdy przestaje być zgodna z interpretacją którejkolwiek z nomenklatur wynikającą z not wyjaśniających CN, wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej lub decyzji klasyfikacyjnych, opinii klasyfikacyjnych lub zmian not wyjaśniających do Nomenklatury Zharmonizowanego Systemu Oznaczania i Kodowania Towarów, ze skutkiem od daty ich opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Możliwość przedłużonego użycia. Decyzja WIT może być nadal używana w odniesieniu do wiążących umów zawartych na podstawie decyzji, zanim te decyzje utraciły ważność lub zostały cofnięte. Okres przedłużonego użycia, nie przekracza sześciu miesięcy od daty utraty ważności lub od daty cofnięcia decyzji WIT. Posiadacz decyzji składa wniosek do organu, który wydał decyzję, w terminie 30 dni od dnia, w którym utraciła ona ważność lub została cofnięta, wskazując ilości, dla których wnosi o przedłużone stosowanie oraz państwo lub państwa członkowskie, w których towary zostaną poddane formalnościom celnym w okresie przedłużonego użycia.

Wszystkie decyzje WIT wydane przez państwa członkowskie są publikowane w centralnej bazie EBTI (European Binding Tariff Information).

Udostępnione są wszystkie ważne decyzje WIT, po uprzednim usunięciu:

– danych,

– wszelkich informacji, które uznasz za poufne.

W niektórych przypadkach, gdy dostarczane są próbki, organ celny może wykonać zdjęcia towaru lub przeprowadzać analizy i badania laboratoryjne. Należy wyraźnie określić, czy próbki, zdjęcia, broszury, analizy itp. należy traktować jako poufne. Wszelkie takie informacje, nie podane jako poufne, mogą zostać opublikowane w publicznej bazie danych EBTI.

Zachęcamy również do obserwowania naszego Facebooka, gdzie prezentujemy na bieżąco aktualne i najciekawsze aspekty prawa podatkowego i nie tylko – LINK

Oraz do dołączenia do grupy dyskusyjnej na temat CITu Estońskiego, gdzie odpowiedzi udzielają specjaliści z Stowarzyszenia Podatników Estońskiego CIT – LINK


W celu uzyskania szczegółowych informacji dotyczących oferty POROZMAWIAJMY O PODATKACH prosimy o kontakt z kancelaria poprzez:

  • tel.: +48 534 312 775,
  • e-mail: kancelaria@porozmawiajmyopodatkach.pl,
  • skorzystanie z formularza kontaktowego.

Administracja naszej kancelarii w sposób zindywidualizowany określi zakres merytoryczny przedstawionej sprawy oraz złoży propozycję współpracy w przedmiotowym zakresie.

Autor

Magdalena Skonieczny

Agent celny (numer wpisu 19276), absolwentka studiów magisterskich na wydziale finansów i ubezpieczeń Akademii Ekonomicznej w Katowicach w zakresie finansów i rachunkowości, studiów podyplomowych na wydziale prawa i administracji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach w przedmiocie prawo gospodarcze i handlowe oraz Wyższej Szkole Bezpieczeństwa w Poznaniu w przedmiocie agent celny. Wieloletni pracownik Izby Skarbowej, a następnie Izby Administracji Skarbowej w Katowicach w komórce odpowiedzialnej za wymiar i nadzór nad wymiarem podatku od towarów i usług. Autorka blogów www.oclijsie.pl oraz www.porozmawiajmyopodatkach.pl. Specjalizuje się w zakresie prowadzenia postępowań podatkowych (Ordynacja podatkowa, KPA) zarówno przed pierwszą, jak i drugą instancją.