Swego czasu na łamach naszego bloga postawiliśmy tezę, że zwrot normatywny: „udostępnianie mienia do korzystania na innej podstawie” obejmuje także usługi związane z zakwaterowaniem (klasyfikacja PKD 55) świadczone na rzecz podmiotów niepowiązanych, o czym przeczytasz tutaj:
oraz tutaj:
Słuszność naszego wnioskowania potwierdził także Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w wyroku z dnia 26 marca 2025 r., sygn. akt I SA/Wr 807/24.
Przedmiotem rozstrzygnięcia była skarga fundacji rodzinnej na interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych (CIT). Fundacja rodzinna uzyskiwała dochody z wynajmowania lokali mieszkalnych (apartamentów) podmiotom niepowiązanym, w tym również w formule najmu krótkoterminowego. Pytanie dotyczyło tego, czy taki sposób prowadzenia działalności mieści się w zakresie działalności fundacji rodzinnej, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy o fundacji rodzinnej, a w konsekwencji – czy dochody te korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT.
Fundacja rodzinna naturalnie prezentowała bliskie nam stanowisko, zgodnie z którym najem krótkoterminowy apartamentów stanowi działalność dozwoloną na gruncie art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy o fundacji rodzinnej, a w konsekwencji dochody z tej działalności objęte są zwolnieniem przewidzianym w art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT.
Dyrektor KIS konsekwentnie nie podzielił argumentacji fundacji rodzinnej. Organ interpretacyjny wskazał, że działalność polegająca na krótkoterminowym najmie apartamentów nie mieści się w zakresie określonym w art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy o fundacji rodzinnej. W ocenie Dyrektora KIS, ustawodawca wprost wymienia w tym przepisie „najem, dzierżawę lub udostępnianie mienia do korzystania na innej podstawie”, co powinno podlegać ścisłej wykładni. Zdaniem organu, najem krótkoterminowy wykracza poza proste udostępnienie mienia i wiąże się z dodatkowymi usługami, co wyłącza go spod zakresu dozwolonej działalności. Dyrektor KIS podkreślił przy tym, że przepisy dotyczące zwolnień podatkowych (w tym art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT w związku z art. 6 ust. 7 tej ustawy) muszą być interpretowane literalnie, ściśle z powołaniem się na brzmienie art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy o fundacji rodzinnej.
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu uznał skargę fundacji rodzinnej za zasadną i uchylił w całości zaskarżoną interpretację indywidualną.
Sąd administracyjny w szczególności uznał za zasadne zarzut naruszenia prawa materialnego – w zakresie art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT w związku z art. 5 ust. 1 ustawy o fundacji rodzinnej.
W uzasadnieniu skład orzekający zwrócił uwagę na poniższe kwestie:
1. dopuszczalny zakres działalności fundacji rodzinnej – zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy o fundacji rodzinnej – obejmuje najem, dzierżawę oraz udostępnianie mienia do korzystania na innej podstawie,
2. w przypadku przekroczenia granic działalności dozwolonej, określonych w art. 5 ustawy o fundacji rodzinnej, dochodzi do negatywnych konsekwencji podatkowych w postaci opodatkowania według wyższej stawki CIT (25%), a ustawa o fundacji rodzinnej dopuszcza prowadzenie wszelkiej działalności gospodarczej, jednak wysokość opodatkowania uzależnia od tego, czy działalność mieści się w katalogu dozwolonym z art. 5 ust. 1,
3. sąd wyraźnie wskazał, że dochody fundacji rodzinnej uzyskane z najmu są co do zasady zwolnione z CIT,
4. co istotne, sąd zauważył, że najem krótkoterminowy nie jest w polskim prawie uregulowany odrębnie, a jego podstawę stanowią ogólne przepisy dotyczące najmu z Kodeksu cywilnego,
5. istotne dla uzasadnienia było stwierdzenie, że różnica w długości trwania najmu (najem krótko- czy długoterminowy) nie ma charakteru przesądzającego dla wykluczenia tej działalności z katalogu dozwolonej działalności fundacji rodzinnej, bowiem brak jest podstaw prawnych do odmiennego traktowania najmu krótkoterminowego, w szczególności gdy jest on prowadzony na rzecz podmiotów niepowiązanych,
6. sąd podkreślił, że literalne brzmienie art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy o fundacji rodzinnej obejmuje każdy rodzaj najmu mienia należącego do fundacji rodzinnej jako działalność dozwoloną; ponadto ustawodawca przewidział wprost możliwość „udostępniania mienia do korzystania na innej podstawie”, co – zdaniem sądu – wyklucza zawężającą wykładnię wykluczającą najem krótkoterminowy,
7. w realiach sprawy, wynajmowanie apartamentów przez fundację rodzinną na warunkach opisanych we wniosku (tj. najem krótkoterminowy na rzecz podmiotów niepowiązanych) mieści się w zakresie działalności dozwolonej zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy o fundacji rodzinnej,
8. wadliwa interpretacja organu podatkowego w zakresie art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy o fundacji rodzinnej doprowadziła do nieprawidłowej interpretacji art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT,
9. sąd zauważył również, że podziela stanowisko wyrażone wcześniej w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 19 czerwca 2024 r., sygn. akt I SA/Gd 219/24.

Zachęcamy również do obserwowania naszego Facebooka, gdzie prezentujemy na bieżąco aktualne i najciekawsze aspekty prawa podatkowego i nie tylko – LINK
Oraz do dołączenia do grupy dyskusyjnej na temat CITu Estońskiego, gdzie odpowiedzi udzielają specjaliści z Stowarzyszenia Podatników Estońskiego CIT – LINK
W celu uzyskania szczegółowych informacji dotyczących oferty POROZMAWIAJMY O PODATKACH prosimy o kontakt z kancelaria poprzez:
- tel.: +48 534 312 775,
- e-mail: kancelaria@porozmawiajmyopodatkach.pl,
- skorzystanie z formularza kontaktowego.
Administracja naszej kancelarii w sposób zindywidualizowany określi zakres merytoryczny przedstawionej sprawy oraz złoży propozycję współpracy w przedmiotowym zakresie.