WIA – Wiążąca Informacja Akcyzowa

Like Don't move Unlike
 
1

Wiążąca Informacja Akcyzowa (WIA) to decyzja wydawana w celu opodatkowania wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych. Dotyczy to zarówno organizacji obrotu wyrobami akcyzowymi, jak i oznaczania tych wyrobów znakami akcyzy.

WIA jest wydawana na wniosek podmiotu, który dokonuje lub planuje dokonywać czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą.

Zalety posiadania WIA:

a) ułatwia stosowanie przepisów ustawy o podatku akcyzowym.

b) zapewnia poczucie bezpieczeństwa, ponieważ wiąże organy podatkowe oraz podmiot na rzecz, którego została wydana.

c) ułatwia relacje z organami podatkowymi.

Wniosek można złożyć w dowolnym momencie. Wniosek oraz wszelką korespondencję związaną z wydawaniem decyzji WIA należy złożyć elektronicznie przez PUESC.

Wniosek powinien zawierać szczegółowy opis wyrobu akcyzowego lub samochodu osobowego. Opis składu wyrobu akcyzowego oraz metody badań lub analiz. Do wniosku dołącza się dokumenty lub materiały odnoszące się do wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych, np. próbki, fotografie, plany, schematy, katalogi, atesty, instrukcje, informacje od producenta, karty charakterystyki, badania laboratoryjne.

Sprawę można załatwić w Krajowej Informacji Skarbowej, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała.

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej sprawdzi formalnie wniosek. Jeśli wniosek nie spełnia wymogów formalnych, KIS wezwie do uzupełnienia braków w terminie 7 dni. Brak uzupełnienia skutkuje pozostawieniem wniosku bez rozpatrzenia. W przypadku konieczności przeprowadzenia badań laboratoryjnych, nastąpi wezwanie do wpłaty zaliczki oraz wezwanie do przesłania próbek wyrobu.

Jeśli wyrób jest wyrobem akcyzowym lub pojazd jest samochodem osobowym, otrzyma się WIA. W przeciwnym razie zostaje doręczona decyzja o odmowie wydania WIA.

KIS poinformuje o decyzji przez korespondencję na koncie PUESC. Na e-mail podany podczas rejestracji konta PUESC dostaniesz powiadomienie o korespondencji do odbioru na koncie PUESC.

Złożenie wniosku o WIA jest bezpłatne. W przypadku konieczności dodatkowych badań i analiz, KIS ustali opłatę. Opłata skarbowa za pełnomocnictwo wynosi 17 zł (opcjonalnie).

Dyrektor KIS wydaje WIA bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w terminie 3 miesięcy od dnia otrzymania wniosku.

WIA nie zostanie wydana, jeżeli zakres przedmiotowy wniosku o wydanie WIA w dniu złożenia tego wniosku jest przedmiotem:

a) toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo gdy w tym zakresie sprawa została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji albo postanowieniu organu podatkowego;

b) zawartego porozumienia inwestycyjnego, o którym mowa w art. 20zt pkt 3 ustawy Ordynacja podatkowa.

W przypadku braku akceptacji treści decyzji WIA, można złożyć odwołanie w terminie 14 dni od dnia otrzymania decyzji. W przypadku otrzymania postanowienia o odmowie wszczęcia postępowania lub pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia, można złożyć zażalenie w terminie 7 dni od dnia otrzymania postanowienia.

WIA jest ważna przez 5 lat od dnia następującego po dniu, w którym stała się ostateczna. Okres ważności może zostać przedłużony na kolejne okresy nie dłuższe niż 5 lat. Wniosek o przedłużenie należy złożyć nie później niż 3 miesiące przed upływem okresu ważności WIA.

WIA straci ważność, jeśli zmienią się przepisy prawa podatkowego w zakresie akcyzy, w wyniku czego WIA staje się niezgodna z tymi przepisami. Utrata ważności następuje z dniem wejścia w życie nowych przepisów.

Dyrektor KIS może wszcząć z urzędu postępowanie w zakresie zmiany lub uchylenia WIA, jeżeli wystąpią przesłanki (bądź uzasadnione przypuszczenia ich wystąpienia) powodujące jej nieprawidłowość, w tym niezgodność z prawem.

Podmiot, na rzecz którego wydana została WIA, ma również możliwość wystąpienia do Dyrektora KIS z wnioskiem o jej zmianę lub uchylenie (w przypadku wystąpienia przesłanek wskazanych w art. 7ha ust. 1 pkt 1-3 ustawy o podatku akcyzowym).

Po wszczętym i przeprowadzonym postępowaniu w celu zmiany albo uchylenia ostatecznej WIA, Dyrektor KIS – w zależności od ustaleń dokonanych w trakcie tego postępowania może:

a) uchylić WIA i w tym zakresie orzec co do istoty sprawy albo umorzyć postępowanie albo

b) zmienić WIA i w tym zakresie orzec co do istoty sprawy, albo

c) umorzyć postępowanie, jeżeli w jego wyniku sprawa zostałaby rozstrzygnięta jak w WIA albo jeżeli postępowanie stało się bezprzedmiotowe, albo

d) odmówić zmiany WIA albo uchylenia WIA, z powodu niewystąpienia przesłanek powodujących jej nieprawidłowość.

Informacje zawarte w wyszukiwarce wiążących informacji akcyzowych są zamieszczane w Systemie Informacji Celno-Skarbowej EUREKA na stronie podatki.gov.pl. W systemie EUREKA umieszczane są WIA, wraz z okresem ich  ważności, w tym także decyzje o przedłużeniu okresu ważności, decyzje o zmianie WIA, decyzje o uchyleniu WIA oraz decyzje o odmowie wydania WIA (po usunięciu danych identyfikujących wnioskodawcę oraz danych objętych tajemnicą przedsiębiorstwa).

W zakresie objętym wiążącymi informacjami akcyzowymi nie wydaje się interpretacji indywidualnych.

Różnica pomiędzy indywidualną interpretacją podatkową a decyzją WIA:

a) interpretacja indywidualna stanowi wykładnię prawa dokonaną przez właściwe organy podatkowe w odniesieniu do przedstawionego przez wnioskodawcę zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego, które mogą rodzić określone konsekwencje (obowiązki podatkowe), natomiast

b) wiążąca informacja akcyzowa określa kod klasyfikacji taryfowej według Nomenklatury Scalonej (CN) dla wyrobów akcyzowych albo samochodów osobowych albo wskazuje rodzaj wyrobów akcyzowych.

Zachęcamy również do obserwowania naszego Facebooka, gdzie prezentujemy na bieżąco aktualne i najciekawsze aspekty prawa podatkowego i nie tylko – LINK

Oraz do dołączenia do grupy dyskusyjnej na temat CITu Estońskiego, gdzie odpowiedzi udzielają specjaliści z Stowarzyszenia Podatników Estońskiego CIT – LINK


W celu uzyskania szczegółowych informacji dotyczących oferty POROZMAWIAJMY O PODATKACH prosimy o kontakt z kancelaria poprzez:

  • tel.: +48 534 312 775,
  • e-mail: kancelaria@porozmawiajmyopodatkach.pl,
  • skorzystanie z formularza kontaktowego.

Administracja naszej kancelarii w sposób zindywidualizowany określi zakres merytoryczny przedstawionej sprawy oraz złoży propozycję współpracy w przedmiotowym zakresie.

Autor

Magdalena Skonieczny

Agent celny (numer wpisu 19276), absolwentka studiów magisterskich na wydziale finansów i ubezpieczeń Akademii Ekonomicznej w Katowicach w zakresie finansów i rachunkowości, studiów podyplomowych na wydziale prawa i administracji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach w przedmiocie prawo gospodarcze i handlowe oraz Wyższej Szkole Bezpieczeństwa w Poznaniu w przedmiocie agent celny. Wieloletni pracownik Izby Skarbowej, a następnie Izby Administracji Skarbowej w Katowicach w komórce odpowiedzialnej za wymiar i nadzór nad wymiarem podatku od towarów i usług. Autorka blogów www.oclijsie.pl oraz www.porozmawiajmyopodatkach.pl. Specjalizuje się w zakresie prowadzenia postępowań podatkowych (Ordynacja podatkowa, KPA) zarówno przed pierwszą, jak i drugą instancją.