Obowiązek zwiększania zatrudnienia jest jasny tylko w przypadku umów o pracę  

Like Don't move Unlike
 
5

Przepis ustawy o CIT dotyczący kryterium zatrudnienia w CIT estońskim w przypadku nowej spółki stanowi, że:  

„Warunek, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, nie dotyczy roku rozpoczęcia tej działalności i 2 lat podatkowych bezpośrednio po nim następujących, z tym że począwszy od drugiego roku podatkowego podatnik jest obowiązany do corocznego zwiększenia zatrudnienia o co najmniej 1 etat w pełnym wymiarze czasu pracy aż do osiągnięcia wielkości zatrudnienia określonej w tym przepisie.”

Wskazany przepis nie jest precyzyjnie sformułowany, co może prowadzić do różnych interpretacji.

Bardziej precyzyjne brzmienie mogłoby być de lege ferenda następujące:

„Warunek, o którym mowa w ust. 1 pkt 3 litera a, nie dotyczy roku rozpoczęcia tej działalności i 2 lat podatkowych bezpośrednio po nim następujących, z tym że począwszy od drugiego roku podatkowego podatnik jest obowiązany do corocznego zwiększenia zatrudnienia o co najmniej 1 etat w pełnym wymiarze czasu pracy aż do osiągnięcia wielkości zatrudnienia określonej w tym przepisie.”

Takie sformułowanie jednoznacznie wskazywałoby, że cały przepis dotyczy wyłącznie pracowników zatrudnionych na umowę o pracę.

Obecne brzmienie analizowanego przepisu może prowadzić do wniosku, że:

Pierwsza jego część –

„warunek, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, nie dotyczy roku rozpoczęcia tej działalności” odnosi się zarówno do pracowników etatowych, jak i zleceniobiorców.

Druga jego część –  

„i 2 lat podatkowych bezpośrednio po nim następujących, z tym że począwszy od drugiego roku podatkowego podatnik jest obowiązany do corocznego zwiększenia zatrudnienia o co najmniej 1 etat w pełnym wymiarze czasu pracy aż do osiągnięcia wielkości zatrudnienia określonej w tym przepisie” odnosi się wyłącznie do pracowników etatowych, ponieważ wyraźnie mówi o etatach, które nie dotyczą umów cywilnoprawnych.

Przykładowe zastosowanie przepisu w praktyce

Rozważmy przypadek spółki założonej w 2025 roku, która od razu wybiera opodatkowanie estońskim CIT. Niezależnie od tego, czy spółka realizuje kryterium zatrudnienia poprzez pracowników czy zleceniobiorców, jej pierwszy rok w estońskim CIT to rok 2025.

Jeśli w tym roku nie zatrudni nikogo, to:

Kryterium zatrudnienia jest spełnione, ponieważ „warunek, o którym mowa w ust. 1 pkt 3 (minimum trzech pracowników albo trzech zleceniobiorców), nie dotyczy roku rozpoczęcia tej działalności”, czyli roku 2025.

Ale od roku 2026 obowiązują już różne scenariusze w przypadkach:

Pracowników etatowych:

2025 – brak obowiązku zatrudniania

2026 – obowiązek zatrudnienia co najmniej jednego pracownika licząc etatami

2027 – obowiązek zatrudnienia co najmniej dwóch pracowników licząc etatami

2028 – obowiązek zatrudnienia co najmniej trzech pracowników licząc etatami

Zleceniobiorców:

2025 – brak obowiązku zatrudniania

2026 – obowiązek zatrudnienia co najmniej trzech zleceniobiorców oraz ponoszenia odpowiednich wydatków na wynagrodzenia  

2027 – obowiązek zatrudnienia co najmniej trzech zleceniobiorców oraz ponoszenia odpowiednich wydatków na wynagrodzenia 

2028 – obowiązek zatrudnienia co najmniej trzech zleceniobiorców oraz ponoszenia odpowiednich wydatków na wynagrodzenia 

Przemyślenia:

1. Przepis w obecnym kształcie nie precyzuje wprost, czy zwiększanie zatrudnienia odnosi się do obydwu form zatrudnienia, czy tylko do pracowników etatowych;

    2. Literalna wykładnia sugeruje, że wyłączenie w pierwszym roku dotyczy zarówno pracowników, jak i zleceniobiorców, ale stopniowy wzrost zatrudnienia obejmuje tylko pracowników etatowych;

    3. Doprecyzowanie przepisów przez dodanie odniesienia do „litera a” pozwoliłoby uniknąć tej niejasności;

    4. W przypadku zleceniobiorców w kolejnych latach nie występuje obowiązek corocznego zwiększania liczby osób zatrudnionych, co oznacza, że minimalna liczba 3 osób jest stała.

      Zachęcamy również do obserwowania naszego Facebooka, gdzie prezentujemy na bieżąco aktualne i najciekawsze aspekty prawa podatkowego i nie tylko – LINK

      Oraz do dołączenia do grupy dyskusyjnej na temat CITu Estońskiego, gdzie odpowiedzi udzielają specjaliści z Stowarzyszenia Podatników Estońskiego CIT – LINK


      W celu uzyskania szczegółowych informacji dotyczących oferty POROZMAWIAJMY O PODATKACH prosimy o kontakt z kancelaria poprzez:

      • tel.: +48 534 312 775,
      • e-mail: kancelaria@porozmawiajmyopodatkach.pl,
      • skorzystanie z formularza kontaktowego.

      Administracja naszej kancelarii w sposób zindywidualizowany określi zakres merytoryczny przedstawionej sprawy oraz złoży propozycję współpracy w przedmiotowym zakresie.

      Autor

      Patryk Smęda

      Doradca podatkowy (numer wpisu 12110), prawnik, właściciel firmy szkoleniowej TAURUS TAX, partner agencji celnej OCLIJ SIĘ, wykładowca akademicki w Wyższej Szkole Bezpieczeństwa w Poznaniu przedmiotów w zakresie prawa celnego i podatkowego, członek założyciel Stowarzyszenia Podatników Estońskiego CIT. Absolwent studiów doktoranckich w Katedrze Prawa Finansowego na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, jak również studiów podyplomowych z prawa podatkowego, egzekucji administracyjnej i zarządzania zasobami ludzkimi, a także seminarium „Zarząd sukcesyjny przedsiębiorstwem osoby fizycznej”. Przed wpisem na listę doradców podatkowych wieloletni pracownik Izby Skarbowej, a następnie Izby Administracji Skarbowej w Katowicach kierujący komórkami organizacyjnymi odpowiedzialnymi za wymiar i nadzór nad wymiarem podatku od towarów i usług. W latach 2012-2018 trener wewnętrzny w Centrum Edukacji Zawodowej Resortu Finansów, a następnie w Krajowej Szkole Skarbowości. Złożył z wynikiem pozytywnym państwowe egzaminy na inspektora kontroli skarbowej i urzędnika mianowanego w służbie cywilnej. Od ponad dziesięciu lat zawodowy trener w zakresie prawa podatkowego współpracujący z wiodącymi firmami szkoleniowymi w Polsce, jak również z komórkami szkoleniowymi Krajowej Izby Doradców Podatkowych i Krajowej Izby Radców Prawnych. Autor licznych, także książkowych publikacji podatkowych, w tym artykułów zamieszczanych w branżowym kwartalniku “Doradca podatkowy”. W trakcie uzyskiwania wpisu na listę agentów celnych.