Jeżeli chcesz porozmawiać o estońskim CIT, zapraszamy do naszej zamkniętej grupy na Facebooku:
Stowarzyszenie Podatników Estońskiego CIT.
Dochód z przekształcenia to suma nadwyżek wartości poszczególnych składników majątku ustalonych dla wyniku finansowego netto – zgodnie z przepisami o rachunkowości na dzień przekształcenia – ponad ich wartość podatkową z tego samego dnia. Obowiązek jego ustalenia dotyczy podatników powstałych w wyniku przekształcenia, których pierwszy rok podatkowy po transformacji jest zarazem pierwszym rokiem opodatkowania ryczałtem. Mechanizm dochodu z przekształcenia, określony w art. 7aa ust. 2 pkt 3 ustawy o CIT, od początku budzi liczne wątpliwości, a organy podatkowe często stosują wykładnię literalną, zgodnie z którą każda nadwyżka wartości bilansowej majątku nad jego wartością podatkową prowadzi do powstania obowiązku podatkowego. Coraz częściej jednak sądy administracyjne przypominają, że celem tego przepisu jest przeciwdziałanie optymalizacjom, a nie opodatkowanie neutralnych gospodarczo zdarzeń.
Wartościowa dla zrozumienia istoty dochodu z przekształcenia jest lektura wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu z dnia 12 stycznia 2024 r., sygn. akt I SA/Op 311/23, zgodnie z którego tezą:
„Prawidłowa wykładnia art. 7aa ust. 2 pkt 3 ustawy o CIT uwzględniać, że przepis ten odnosi się do dochodu rozumianego jako przysporzenie majątkowe. Tym samym odpowiadając na pytanie, czy na tle przedstawionego stanu faktycznego powstanie dochód z przekształcenia, konieczne jest ustalenie, czy wskazywana nadwyżka wartości składników majątkowych, ustalonych dla wyniku finansowego netto zgodnie z przepisami o rachunkowości na dzień przekształcenia, ponad ich wartość podatkową ustaloną na ten dzień, generuje lub może wygenerować w przyszłości – w związku z przekształceniem – pewien rodzaj dochodu, swoistą korzyść majątkową, która powinna zostać opodatkowana w celu zapewnienia spójności podatkowej.”
W sprawie tej spółka powstała z przekształcenia spółki cywilnej, która jeszcze przed transformacją otrzymała dotację na zakup środków trwałych. W efekcie wartość bilansowa tych składników majątku była wyższa od ich wartości podatkowej. Co istotne, nadwyżka ta powstała znacznie wcześniej i wynikała z samego faktu otrzymania dotacji, a nie z przekształcenia spółki. WSA w Opolu, uchylając negatywną interpretację organu, zastosował wykładnię celowościową i wskazał, że:
a. pojęcie „dochodu” należy rozumieć jako realne przysporzenie majątkowe, a nie jedynie matematyczną różnicę między ewidencjami,
b. powstanie podatku wymaga, by nadwyżka wartości była bezpośrednio związana z samym aktem przekształcenia,
c. celem przepisu jest zapobieganie nadużyciom i optymalizacjom, a nie opodatkowanie typowych zdarzeń gospodarczych,
d. mechanizm dochodu z przekształcenia nie może prowadzić do opodatkowania przychodów, które są ustawowo zwolnione, takich jak dotacje.
Głos Stowarzyszenia Podatników Estońskiego CIT
Orzeczenie WSA w Opolu wzmacnia argumentację podatników, że nie każda nadwyżka wartości bilansowej nad podatkową automatycznie stanowi dochód z przekształcenia. Każdorazowo bowiem należy zbadać źródło powstania tej różnicy. Jeśli istniała ona już przed transformacją i wynikała z okoliczności niezwiązanych z optymalizacją, można przyjąć, że dochód z przekształcenia nie powstaje.
Jeżeli potrzebujesz konsultacji podatkowej w zakresie estońskiego CIT spójrz tutaj:

Zachęcamy również do obserwowania naszego Facebooka, gdzie prezentujemy na bieżąco aktualne i najciekawsze aspekty prawa podatkowego i nie tylko – LINK
Oraz do dołączenia do grupy dyskusyjnej na temat CITu Estońskiego, gdzie odpowiedzi udzielają specjaliści z Stowarzyszenia Podatników Estońskiego CIT – LINK
W celu uzyskania szczegółowych informacji dotyczących oferty POROZMAWIAJMY O PODATKACH prosimy o kontakt z kancelaria poprzez:
- tel.: +48 534 312 775,
- e-mail: kancelaria@porozmawiajmyopodatkach.pl,
- skorzystanie z formularza kontaktowego.
Administracja naszej kancelarii w sposób zindywidualizowany określi zakres merytoryczny przedstawionej sprawy oraz złoży propozycję współpracy w przedmiotowym zakresie.