Minimalny podatek dochodowy a podatnik estońskiego CIT

Like Don't move Unlike
 
3

Z dniem 1 stycznia 2024 r. przestało obowiązywać zwolnienie od minimalnego podatku dochodowego na gruncie ustawy o CIT. Pod pojęciem minimalnego podatku dochodowego należy rozumieć ustanowiony przez art. 24ca ust. 1 ustawy o CIT dziesięcioprocentowy podatek od spółek będących podatnikami CIT, które w roku podatkowym:

1. poniosły stratę ze źródła przychodów innych niż z zysków kapitałowych albo

2. osiągnęły udział dochodów ze źródła przychodów innych niż z zysków kapitałowych w wysokości nie większej niż 2%

Przedsiębiorcy mają zatem o czym myśleć, tym bardziej, że Minister Finansów w odpowiedzi na poselską interpelację numer 303 wskazał, że:

Jednocześnie pragnę poinformować, że obowiązujące regulacje dot. podatku minimalnego stanowią przedmiot wewnętrznych analiz prowadzonych w Ministerstwie Finansów, w tym w kontekście formuły dalszego ich funkcjonowania. Przy czym uwzględniając zwolnienie z tego podatku, które obowiązywało do końca 2023 r., na uwadze należy mieć to, że pierwsze rozliczenie opodatkowania tym podatkiem nastąpi, co do zasady, w zeznaniu za rok 2024 r. (a więc w 2025 r.).”

– co czyni stan prawny jeszcze mniej pewnym.    

Tylko, czy w ogóle podatnik estońskiego CIT musi zaprzątać swoją uwagę minimalnym podatkiem dochodowym? Otóż nie.  

Zgodnie bowiem z art. 24ca ust. 14 pkt 4 ustawy o CIT przepisu o minimalnym podatku dochodowym nie stosuje się do tych podatników CIT, których udziałowcami, akcjonariuszami albo wspólnikami są wyłącznie osoby fizyczne i jeżeli podatnik (czyli ta spółka) nie posiada:

a) bezpośrednio lub pośrednio, więcej niż 5%:

– udziałów (akcji) w kapitale innej spółki lub

– ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną,

b) innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym.

Zatem minimalny podatek dochodowy nie znajduje zastosowania w odniesieniu do spółek opodatkowanych CIT zachowujących tak zwaną prostą strukturę właścicielską, to jest takich których właścicielami są wyłącznie osoby fizyczne. I dodatkowo, które to spółki nie mają wyżej wymienionych praw w innych podmiotach.

Tymczasem, jednym z warunków brzegowych wejścia i utrzymania spółki w reżimie opodatkowania estońskim CIT jest nieposiadanie przez tę spółkę w ogóle:  

a) udziałów (akcji) w kapitale innej spółki,

b) tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania,

c) ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną,

d) innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym.

Estoński CIT w tym kryterium podmiotowym jest zatem nawet bardziej restrykcyjny niż przepis wyłączający minimalny podatek dochodowy. 

Zdaniem naszego Stowarzyszenia Podatników Estońskiego CIT płynący z zestawienia wyżej cytowanych przepisów wniosek jest taki, że żadna spółka już opodatkowana estońskim CIT w ogóle nie musi rozważać opodatkowania minimalnym podatkiem dochodowym, a co więcej na pewno także nie musi tego czynić żadna spółka, która wprawdzie nie wybrała opodatkowania estońskim CIT, ale która mogłaby to zrobić z uwagi na spełnianie przez nią przesłanek warunkujących wybór tej ryczałtowej formy opodatkowania.  

Zachęcamy również do obserwowania naszego Facebooka, gdzie prezentujemy na bieżąco aktualne i najciekawsze aspekty prawa podatkowego i nie tylko – LINK

Oraz do dołączenia do grupy dyskusyjnej na temat CITu Estońskiego, gdzie odpowiedzi udzielają specjaliści z Stowarzyszenia Podatników Estońskiego CIT – LINK


W celu uzyskania szczegółowych informacji dotyczących oferty POROZMAWIAJMY O PODATKACH prosimy o kontakt z kancelaria poprzez:

  • tel.: +48 534 312 775,
  • e-mail: kancelaria@porozmawiajmyopodatkach.pl,
  • skorzystanie z formularza kontaktowego.

Administracja naszej kancelarii w sposób zindywidualizowany określi zakres merytoryczny przedstawionej sprawy oraz złoży propozycję współpracy w przedmiotowym zakresie.

Autor

Patryk Smęda

Doradca podatkowy (numer wpisu 12110), prawnik, właściciel firmy szkoleniowej TAURUS TAX, partner agencji celnej OCLIJ SIĘ, wykładowca akademicki w Wyższej Szkole Bezpieczeństwa w Poznaniu przedmiotów w zakresie prawa celnego i podatkowego, członek założyciel Stowarzyszenia Podatników Estońskiego CIT. Absolwent studiów doktoranckich w Katedrze Prawa Finansowego na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, jak również studiów podyplomowych z prawa podatkowego, egzekucji administracyjnej i zarządzania zasobami ludzkimi, a także seminarium „Zarząd sukcesyjny przedsiębiorstwem osoby fizycznej”. Przed wpisem na listę doradców podatkowych wieloletni pracownik Izby Skarbowej, a następnie Izby Administracji Skarbowej w Katowicach kierujący komórkami organizacyjnymi odpowiedzialnymi za wymiar i nadzór nad wymiarem podatku od towarów i usług. W latach 2012-2018 trener wewnętrzny w Centrum Edukacji Zawodowej Resortu Finansów, a następnie w Krajowej Szkole Skarbowości. Złożył z wynikiem pozytywnym państwowe egzaminy na inspektora kontroli skarbowej i urzędnika mianowanego w służbie cywilnej. Od ponad dziesięciu lat zawodowy trener w zakresie prawa podatkowego współpracujący z wiodącymi firmami szkoleniowymi w Polsce, jak również z komórkami szkoleniowymi Krajowej Izby Doradców Podatkowych i Krajowej Izby Radców Prawnych. Autor licznych, także książkowych publikacji podatkowych, w tym artykułów zamieszczanych w branżowym kwartalniku “Doradca podatkowy”. W trakcie uzyskiwania wpisu na listę agentów celnych.

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *