Podmioty powiązane na potrzeby estońskiego CIT i cen transferowych – kiedy próg 5% a kiedy 25%

Like Don't move Unlike
 
2

W ustawie o CIT pojęcie podmiotów powiązanych pojawia się zarówno na gruncie przepisów o cenach transferowych, jak i w przepisach dotyczących estońskiego CIT. W praktyce mamy więc dwa różne progi przy identyfikacji powiązań kapitałowych 5% i 25%?

Wyjaśnijmy, z czego ta różnica wynika oraz jak należy ją rozumieć.

Ogólny próg 25% – powiązania dla potrzeb cen transferowych

Zgodnie z art. 11a ust. 2 pkt 1 ustawy o CIT, przez wywieranie znaczącego wpływu rozumie się także posiadanie bezpośrednio lub pośrednio co najmniej 25%:

a) udziałów w kapitale,

b) praw głosu w organach kontrolnych, stanowiących lub zarządzających,

c) udziałów lub praw do udziału w zyskach, stratach, majątku lub ich ekspektatywy.

Dodatkowo, za wywieranie znaczącego wpływu uznaje się faktyczną zdolność osoby fizycznej do wpływania na podejmowanie kluczowych decyzji gospodarczych przez inną jednostkę oraz pozostawanie w związku małżeńskim lub stosunku pokrewieństwa albo powinowactwa do drugiego stopnia.

Powyższy próg 25% stanowi punkt odniesienia przy ocenie powiązań w kontekście dokumentacji cen transferowych oraz obowiązków sprawozdawczych TPR.

Szczególny próg 5% – powiązania dla potrzeb opodatkowania w estońskim CIT

Zgodnie z art. 28c pkt 1 ustawy o CIT, dla celów estońskiego CIT za podmioty powiązane uznaje się te, które spełniają warunki z art. 11a przy czym próg udziałowy i udziałów w prawach głosu obniżono do 5%. Oznacza to, że w zakresie rozpoznania przedmiotu opodatkowania (zwłaszcza ukrytych zysków) już 5% udziałów, głosów lub udziału w zysku powoduje uznanie podmiotów za powiązane. Skutkuje to rozszerzeniem zakresu podmiotowego powiązań, które mogą podlegać opodatkowaniu estońskim CIT, ponieważ przez ukryte zyski, rozumie się świadczenia pieniężne, niepieniężne, odpłatne, nieodpłatne lub częściowo odpłatne, wykonane w związku z prawem do udziału w zysku, inne niż podzielony zysk, których beneficjentem, bezpośrednio lub pośrednio, jest udziałowiec, akcjonariusz albo wspólnik lub podmiot powiązany bezpośrednio lub pośrednio z podatnikiem lub z tym udziałowcem, akcjonariuszem albo wspólnikiem, w szczególności (…).

Który próg kiedy jest ważny w przypadku spółki na estońskim CIT

Wątpliwości pojawiają się u podatników objętych ryczałtem od dochodów spółek, którzy faktycznie mają dwa powyższe progi i mogą obawiać się, że niższy próg 5% stosuje się także do pozostałych obszarów, w tym do obowiązków w zakresie cen transferowych – ale tak nie jest. Próg 5% dotyczy wyłącznie identyfikacji powiązań dla celów estońskiego CIT, w szczególności w zakresie rozpoznawania ukrytych zysków, czyli nie-dywidendowych świadczeń wykonywanych przez spółkę na rzecz podmiotów powiązanych właśnie w rozumieniu art. 28c pkt 1 ustawy o CIT. Z kolei, próg 25% pozostaje właściwy także dla spółek estońskich dla potrzeb szeroko rozumianych obowiązków dokumentacyjnych w zakresie cen transferowych, w tym dla określenia, kiedy powstaje obowiązek sporządzenia dokumentacji cen transferowych oraz złożenia informacji TPR (zgodnie z Rozdziałem 1a ustawy o CIT zatytułowanym Ceny transferowe).

W praktyce zatem spółka korzystająca z estońskiego CIT powinna stosować dwa różne progi, w zależności od analizowanego zagadnienia – próg 5% należy brać pod uwagę przy identyfikowaniu powiązań na potrzeby estońskiego CIT (czyli przy ocenie, czy dana transakcja lub świadczenie może stanowić ukryty zysk), natomiast próg 25% obowiązuje przy identyfikacji powiązań w kontekście dokumentacji cen transferowych i obowiązków sprawozdawczych TPR.

Głos Stowarzyszenia Podatników Estońskiego CIT

www.spec.info.pl

Szczególny próg dla powiązań kapitałowych (5%) dotyczy wyłącznie relacji między podmiotami na potrzeby estońskiego CIT, natomiast w pozostałych przypadkach, w tym w zakresie cen transferowych spółkę estońską obowiązuje ogólny próg powiązań (25%). Stosowanie obydwu progów równocześnie wymaga oczywiście starannego przyporządkowania poszczególnych regulacji do właściwego zakresu przedmiotowego, a tym samym weryfikacji, który z nich ma zastosowanie w konkretnej sytuacji spółki, ale dla podatnika ryczałtu (spółki na estońskim CIT) przesłanki realizacji obowiązku w zakresie cen transferowych tożsame z przesłankami obowiązującymi podatnika klasycznego CIT.   

Jeżeli potrzebujesz konsultacji podatkowej w zakresie estońskiego CIT spójrz tutaj:

Zachęcamy również do obserwowania naszego Facebooka, gdzie prezentujemy na bieżąco aktualne i najciekawsze aspekty prawa podatkowego i nie tylko – LINK

Oraz do dołączenia do grupy dyskusyjnej na temat CITu Estońskiego, gdzie odpowiedzi udzielają specjaliści z Stowarzyszenia Podatników Estońskiego CIT – LINK


W celu uzyskania szczegółowych informacji dotyczących oferty POROZMAWIAJMY O PODATKACH prosimy o kontakt z kancelaria poprzez:

  • tel.: +48 534 312 775,
  • e-mail: kancelaria@porozmawiajmyopodatkach.pl,
  • skorzystanie z formularza kontaktowego.

Administracja naszej kancelarii w sposób zindywidualizowany określi zakres merytoryczny przedstawionej sprawy oraz złoży propozycję współpracy w przedmiotowym zakresie.

Autor

Patryk Smęda

Doradca podatkowy (numer wpisu 12110), prawnik, właściciel firmy szkoleniowej TAURUS TAX, partner agencji celnej OCLIJ SIĘ, wykładowca akademicki w Wyższej Szkole Bezpieczeństwa w Poznaniu przedmiotów w zakresie prawa celnego i podatkowego, członek założyciel Stowarzyszenia Podatników Estońskiego CIT. Absolwent studiów doktoranckich w Katedrze Prawa Finansowego na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, jak również studiów podyplomowych z prawa podatkowego, egzekucji administracyjnej i zarządzania zasobami ludzkimi, a także seminarium „Zarząd sukcesyjny przedsiębiorstwem osoby fizycznej”. Przed wpisem na listę doradców podatkowych wieloletni pracownik Izby Skarbowej, a następnie Izby Administracji Skarbowej w Katowicach kierujący komórkami organizacyjnymi odpowiedzialnymi za wymiar i nadzór nad wymiarem podatku od towarów i usług. W latach 2012-2018 trener wewnętrzny w Centrum Edukacji Zawodowej Resortu Finansów, a następnie w Krajowej Szkole Skarbowości. Złożył z wynikiem pozytywnym państwowe egzaminy na inspektora kontroli skarbowej i urzędnika mianowanego w służbie cywilnej. Od ponad dziesięciu lat zawodowy trener w zakresie prawa podatkowego współpracujący z wiodącymi firmami szkoleniowymi w Polsce, jak również z komórkami szkoleniowymi Krajowej Izby Doradców Podatkowych i Krajowej Izby Radców Prawnych. Autor licznych, także książkowych publikacji podatkowych, w tym artykułów zamieszczanych w branżowym kwartalniku “Doradca podatkowy”. W trakcie uzyskiwania wpisu na listę agentów celnych.