1. Skład podatkowy
Skład podatkowy to miejsce, w którym podmioty prowadzą działalność gospodarczą związaną z wyrobami akcyzowymi bez konieczności zapłaty akcyzy – pod warunkiem, że wyroby te znajdują się w tzw. zawieszeniu poboru akcyzy.
Kto może prowadzić skład podatkowy? Tylko podmiot posiadający zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego – wydawane przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego. Najczęściej są to: rafinerie, producenci alkoholu etylowego lub wyrobów spirytusowych, producenci wyrobów tytoniowych, duże firmy paliwowe.
Co można robić w składzie podatkowym? produkcja wyrobów akcyzowych (np. alkoholu, papierosów, paliw), magazynowanie i przechowywanie tych wyrobów, wysyłka i przyjmowanie wyrobów w zawieszeniu poboru akcyzy, przetwarzanie wyrobów przed ich dopuszczeniem do obrotu.
Korzyści z używania składu podatkowego. Zawieszenie obowiązku zapłaty akcyzy – podatek płaci się dopiero w momencie wyprowadzenia towaru ze składu do sprzedaży lub konsumpcji. Ułatwienie dla eksporterów – eksport może odbywać się bez zapłaty akcyzy w Polsce.
Czy samochody osobowe można wprowadzić do składu podatkowego? Skład podatkowy nie dotyczy aut jako towaru. Skład podatkowy służy do przechowywania wyrobów akcyzowych (np. paliwa, alkohol, tytoń, oleje smarowe) w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. Samochody osobowe są co prawda objęte akcyzą, ale: nie są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy, a więc nie można ich „składować” w składzie podatkowym. Akcyzę od samochodu osobowego trzeba zapłacić w terminie 14 dni od powstania obowiązku podatkowego, czyli zwykle od momentu nabycia wewnątrzwspólnotowego (WNT) lub importu.
Kiedy samochody mogą być przechowywane w magazynie?
Przechowywanie po zapłacie akcyzy (zwykły magazyn). Jeśli akcyza została zapłacona lub auto jest zwolnione z akcyzy, to możesz przechowywać je w zwykłym magazynie, bez szczególnych formalności akcyzowych. Dotyczy to np. salonów samochodowych, komisów, centrów logistycznych.
Przechowywanie przed zapłatą akcyzy (zabezpieczenie i zgłoszenie wymagane). Jeśli akcyza nie została jeszcze zapłacona, a samochód został sprowadzony z UE lub importowany spoza UE, jego przechowywanie wymaga: zgłoszenia do urzędu, zabezpieczenia akcyzowego, lub przemieszczenia do składu podatkowego (rzadko stosowane dla aut).
Akcyza na auta jest należna w momencie dopuszczenia do obrotu na terytorium Polski – czyli po sprowadzeniu z zagranicy. Samo fizyczne przechowywanie pojazdu w magazynie nie jest problemem, jeśli: auto ma uregulowaną sytuację akcyzową, a właściciel może udokumentować legalne pochodzenie i stan akcyzy.
2. Magazyn celny
Magazyn celny to miejsce zatwierdzone przez organy celne, gdzie można przechowywać towary nieunijne (np. auta spoza UE) bez konieczności natychmiastowego uiszczania należności celno-podatkowych, w tym: cła, VAT-u importowego, akcyzy (jeśli dotyczy, np. samochodów osobowych).
Jeśli auto jest importowane spoza UE, można je na początku przechowywać w magazynie celnym (np. wolny obszar celny), a akcyzę płaci się dopiero przy dopuszczeniu do obrotu. Odroczenie płatności podatków
– dopóki auto jest w magazynie celnym, nie płacisz akcyzy, cła, ani VAT-u. Daje to czas na: sprzedaż auta przed dopuszczeniem do obrotu oraz rozdzielenie kosztów w czasie.
Brak obowiązku składania zgłoszenia akcyzowego – dopóki auto jest w magazynie celnym, nie składasz AKC-U/S, bo auto nie zostało jeszcze dopuszczone do konsumpcji. Możliwość reeksportu bez opodatkowania
– jeśli zdecydujesz się wywieźć auto poza UE, nie zapłacisz ani cła, ani akcyzy, ani VAT.
W momencie wyprowadzenia auta z magazynu celnego na terytorium Polski w celu sprzedaży lub użytkowania. Wówczas trzeba: złożyć zgłoszenie celne (np. do dopuszczenia do obrotu), złożyć AKC-U/S w ciągu 14 dni od powstania obowiązku akcyzowego, zapłacić akcyzę przed rejestracją.
Wymogi dotyczące magazynu celnego:
Wymogi formalne
Kto może prowadzić magazyn celny: osoba fizyczna lub prawna prowadząca działalność gospodarczą, posiadająca numer EORI, mająca uregulowane zobowiązania podatkowe i celne, zapewniająca odpowiednie warunki do nadzoru celnego.
Wymogi lokalowe i techniczne
Wyodrębniony obszar (budynek lub ogrodzony teren), dostępny wyłącznie dla uprawnionych.
Stałe zabezpieczenia fizyczne (ogrodzenie, zamki, bramy, kraty, system alarmowy i/lub monitoring wizyjny)
Zabezpieczenia przeciwpożarowe i BHP (np. gaśnice, instrukcje, oświetlenie awaryjne). Możliwość przeprowadzenia kontroli przez KAS w dowolnym czasie. Zorganizowana ewidencja towarów (papierowa lub elektroniczna).
Wymogi dotyczące ewidencji i nadzoru
Ewidencja towarów musi umożliwiać identyfikację (rodzaju i ilości towaru, daty przyjęcia i wyprowadzenia, właściciela, powiązanych zgłoszeń celnych). System ewidencyjny musi być zintegrowany z praktyką operacyjną i dostępny dla organów celnych. Przechowywanie dokumentacji przez 5 lat.
Warunki organizacyjne i procedury wewnętrzne
Opracowanie i wdrożenie procedur (przyjmowania i wydawania towaru, kontroli dostępu, ewentualnego przemieszczenia towaru do innego magazynu). Wyznaczenie osoby odpowiedzialnej za kontakt z organami celnymi. Możliwość integracji z agencją celną lub prowadzenie samodzielne.
Rodzaje magazynów celnych
Publiczny – dostępny dla różnych firm (np. terminale kontenerowe, centra logistyczne)
Prywatny – służy wyłącznie właścicielowi zezwolenia
Warunki przechowywania w magazynie celnym
Magazyn musi być zatwierdzony przez organ celny, musi być prowadzony zgodnie z przepisami unijnymi (kodeks celny UE i ustawy Prawo celne). Towary (auta) muszą być zarejestrowane w systemach celnych (np. AIS/ICS).
Jeśli planuje się przechowywać samochody z importu, magazyn powinien dodatkowo: mieć utwardzoną nawierzchnię (plac składowy), mieć wydzielone miejsca postojowe, posiadać zabezpieczenia antykradzieżowe (np. bramy automatyczne, CCTV), umożliwiać dokumentację fotograficzną i inspekcję techniczną pojazdów.
Etapy przy zakładaniu magazynu celnego:
Wniosek składa się do naczelnika urzędu celno-skarbowego właściwego dla miejsca, w którym magazyn ma działać. We wniosku należy podać m.in.:
a. dane wnioskodawcy (NIP, REGON, KRS),
b. okalizację magazynu,
c. opis pomieszczeń (powierzchnia, typ zabezpieczeń),
d. opis systemu ewidencji towarów (papierowa/elektroniczna),
e. typ magazynu (publiczny lub prywatny),
f. przewidywane rodzaje towarów (np. samochody),
g. procedury kontroli dostępu i nadzoru,
h. dowód tytułu prawnego do nieruchomości.
Organ celny:
a. oceni spełnienie warunków technicznych i organizacyjnych,
b. może przeprowadzić wizję lokalną,
c. wydaje zezwolenie na prowadzenie magazynu celnego, w którym określa warunki, ewidencję, okres składowania, procedury itd.
Czas rozpatrzenia: do 120 dni od złożenia kompletnego wniosku
Po uzyskaniu zezwolenia:
a. wdraża się system ewidencji (np. zgodny z wymaganiami AIS/ICS),
b. zapewnia się dostęp do magazynu celnikom (kontrola),
c. podpisuje się umowę z agencją celną lub wyznacza się własnego przedstawiciela.

Zachęcamy również do obserwowania naszego Facebooka, gdzie prezentujemy na bieżąco aktualne i najciekawsze aspekty prawa podatkowego i nie tylko – LINK
Oraz do dołączenia do grupy dyskusyjnej na temat CITu Estońskiego, gdzie odpowiedzi udzielają specjaliści z Stowarzyszenia Podatników Estońskiego CIT – LINK
W celu uzyskania szczegółowych informacji dotyczących oferty POROZMAWIAJMY O PODATKACH prosimy o kontakt z kancelaria poprzez:
- tel.: +48 534 312 775,
- e-mail: kancelaria@porozmawiajmyopodatkach.pl,
- skorzystanie z formularza kontaktowego.
Administracja naszej kancelarii w sposób zindywidualizowany określi zakres merytoryczny przedstawionej sprawy oraz złoży propozycję współpracy w przedmiotowym zakresie.