Penalizacja oświadczenia OSW-RD w Kodeksie karnym skarbowym  

Like Don't move Unlike
 
5

Zgodnie z art. 56e Kodeksu karnego skarbowego podlega karze osoba fizyczna będąca udziałowcem lub akcjonariuszem podatnika opodatkowanego ryczałtem od dochodów spółek zgodnie z przepisami rozdziału 6b ustawy o CIT, która wbrew obowiązkowi:

a) nie składa temu podatnikowi, czyli spółce objętej estońskim CIT (a nie organowi podatkowemu) oświadczenia o podmiotach, w których posiada prawa udziałowiec, akcjonariusz lub wspólnik podatnika opodatkowanego ryczałtem od dochodów spółek;

b) składa powyższe oświadczenie po terminie, który ma charakter materialnoprawny (co oznacza, że raz naruszony nie podlega przywróceniu) i który przypada do końca pierwszego miesiąca każdego roku podatkowego spółki, w którym stosuje ona opodatkowanie ryczałtem, a w przypadku zmiany stanu faktycznego – w terminie 14 dni od dnia zaistnienia tych zmian;  

c) składa wprawdzie w terminie oświadczenie OSW-RD, ale podaje w nim dane niezgodne ze stanem rzeczywistym.  

Kodeks karny skarbowy przewiduje zatem w tej materii trzy zakresy penalizacji z zagrożeniem karą grzywny do maksymalnej wysokości 720 stawek dziennych. Minimalna liczba stawek wynosi z kolei 10.

Stawka dzienna jest skorelowana każdorazowo z wysokością minimalnego wynagrodzenia, a zatem wynosi:

a) w dniach od 1 stycznia do 30 czerwca 2024 r. od 141,40 zł do 56 560,00 zł

b) w dniach od 1 lipca do 31 grudnia 2024 r. od 143,33 zł do 57 332,00 zł

W każdym przypadku nałożenie kary grzywny w stawkach dziennych będzie oznaczało skazanie za popełnienie przestępstwa, co podlega wpisowi do Krajowego Rejestru Karnego.  

Natomiast nie w każdym przypadku popełnienie powyższego czynu zabronionego będzie zagrożone karą za przestępstwo, ponieważ w wypadku mniejszej wagi, sprawca czynu zabronionego podlega karze grzywny za wykroczenie skarbowe, co nie podlega wpisowi do Krajowego Rejestru Karnego.   

Wypadek mniejszej wagi jest to czyn zabroniony jako wykroczenie skarbowe, które w konkretnej sprawie, ze względu na jej szczególne okoliczności – zarówno przedmiotowe (dotyczące zdarzenia), jak i podmiotowe (dotyczące sprawcy) – zawiera niski stopień społecznej szkodliwości czynu, w szczególności gdy uszczuplona lub narażona na uszczuplenie należność publicznoprawna nie przekracza ustawowego progu, czyli jeżeli kwota uszczuplonej lub narażonej na uszczuplenie należności publicznoprawnej albo wartość przedmiotu czynu nie przekracza pięciokrotnej wysokości minimalnego wynagrodzenia w czasie jego popełnienia:

a) w dniach od 1 stycznia do 30 czerwca 2024 r. próg ustawowy wynosi 21 210,00 zł (5 x 4242,00 zł).  

b) w dniach od 1 lipca do 31 grudnia 2024 r. próg ustawowy wynosi 21 500 zł,00 (5 x 4300,00 zł).

Ponadto, sposób i okoliczności popełnienia czynu zabronionego nie wskazują na rażące lekceważenie przez sprawcę porządku finansowoprawnego lub reguł ostrożności wymaganych w danych okolicznościach, albo sprawca dopuszczający się czynu zabronionego, którego przedmiot nie przekracza kwoty małej wartości, czyni to z pobudek zasługujących na uwzględnienie.

Kara grzywny za wykroczenie karne skarbowe może być zatem wymierzona:   

a) w dniach od 1 stycznia do 30 czerwca 2024 r. w granicach od 424,20 zł do 84 840,00 zł

b) w dniach od 1 lipca do 31 grudnia 2024 r. w granicach od 430,00 zł do 86 000,00 zł

Zachęcamy również do obserwowania naszego Facebooka, gdzie prezentujemy na bieżąco aktualne i najciekawsze aspekty prawa podatkowego i nie tylko – LINK

Oraz do dołączenia do grupy dyskusyjnej na temat CITu Estońskiego, gdzie odpowiedzi udzielają specjaliści z Stowarzyszenia Podatników Estońskiego CIT – LINK


W celu uzyskania szczegółowych informacji dotyczących oferty POROZMAWIAJMY O PODATKACH prosimy o kontakt z kancelaria poprzez:

  • tel.: +48 534 312 775,
  • e-mail: kancelaria@porozmawiajmyopodatkach.pl,
  • skorzystanie z formularza kontaktowego.

Administracja naszej kancelarii w sposób zindywidualizowany określi zakres merytoryczny przedstawionej sprawy oraz złoży propozycję współpracy w przedmiotowym zakresie.

Autor

Patryk Smęda

Doradca podatkowy (numer wpisu 12110), prawnik, właściciel firmy szkoleniowej TAURUS TAX, partner agencji celnej OCLIJ SIĘ, wykładowca akademicki w Wyższej Szkole Bezpieczeństwa w Poznaniu przedmiotów w zakresie prawa celnego i podatkowego, członek założyciel Stowarzyszenia Podatników Estońskiego CIT. Absolwent studiów doktoranckich w Katedrze Prawa Finansowego na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, jak również studiów podyplomowych z prawa podatkowego, egzekucji administracyjnej i zarządzania zasobami ludzkimi, a także seminarium „Zarząd sukcesyjny przedsiębiorstwem osoby fizycznej”. Przed wpisem na listę doradców podatkowych wieloletni pracownik Izby Skarbowej, a następnie Izby Administracji Skarbowej w Katowicach kierujący komórkami organizacyjnymi odpowiedzialnymi za wymiar i nadzór nad wymiarem podatku od towarów i usług. W latach 2012-2018 trener wewnętrzny w Centrum Edukacji Zawodowej Resortu Finansów, a następnie w Krajowej Szkole Skarbowości. Złożył z wynikiem pozytywnym państwowe egzaminy na inspektora kontroli skarbowej i urzędnika mianowanego w służbie cywilnej. Od ponad dziesięciu lat zawodowy trener w zakresie prawa podatkowego współpracujący z wiodącymi firmami szkoleniowymi w Polsce, jak również z komórkami szkoleniowymi Krajowej Izby Doradców Podatkowych i Krajowej Izby Radców Prawnych. Autor licznych, także książkowych publikacji podatkowych, w tym artykułów zamieszczanych w branżowym kwartalniku “Doradca podatkowy”. W trakcie uzyskiwania wpisu na listę agentów celnych.

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *