Zmiana zasad składania wniosków o wydanie WIS w roku 2024

Like Don't move Unlike
 
3

Z dniem 1 stycznia 2024 r. wprowadzono istotne zmiany w procesie składania wniosków o wydanie Wiążącej Informacji Stawkowej (WIS). Oto kluczowe punkty tych zmian:

Wniosek o WIS tylko przez e-Urząd Skarbowy

Wnioski o WIS można składać wyłącznie elektronicznie za pośrednictwem platformy e-Urząd Skarbowy. To oznacza, że wnioski w formie papierowej lub te przesyłane elektronicznie przez e-PUAP (Elektroniczną Platformę Usług Administracji Publicznej) nie będą rozpatrywane.

Przepisy dla wniosków złożonych przed 2024 r.

Wnioski o WIS złożone przed 1 stycznia 2024 roku będą rozpatrywane zgodnie z przepisami, które obowiązywały do 31 grudnia 2023 roku.

Wycofanie starszego rozporządzenia

Od dnia 1 stycznia 2024 r. przestaje obowiązywać rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 czerwca 2023 r. dotyczące wzoru wniosku o WIS.

Interaktywny formularz wniosku

Podczas składania wniosku przez e-Urząd Skarbowy, wnioskodawcy mogą korzystać z interaktywnego formularza wniosku WIS, który następnie dołączają do złożonego wniosku.

Te zmiany stanowią część szerszego trendu cyfryzacji usług publicznych i mają na celu usprawnienie procesu składania wniosków, a także zmniejszenie obciążenia biurokratycznego zarówno dla podatników, jak i administracji podatkowej.

Aby złożyć wniosek o WIS, wnioskodawca musi posiadać konto w e-Urzędzie Skarbowym, na którym znajduje się aktualny adres e-mail lub numer telefonu. Jest to konieczne do otrzymywania powiadomień o zamieszczeniu korespondencji na koncie podatnika. Wymóg podania aktualnego adresu poczty elektronicznej lub numeru telefonu na koncie w e-Urzędzie Skarbowym będzie dotyczył również wnioskodawcy posiadającego siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu na terytorium kraju, jeżeli działa przez pełnomocnika lub przedstawiciela.

Obowiązek składania wniosku w formie elektronicznej nie dotyczy próbek towarów lub dokumentów, które nie mogą być dostarczone elektronicznie lub gdy ich fizyczna forma jest niezbędna do rozpatrzenia wniosku. Dotyczy to szczególnie przypadków, gdy konieczna jest właściwa klasyfikacja towaru lub usługi.

Zgodnie z nowymi przepisami dotyczącymi składania wniosku o wydanie Wiążącej Informacji Stawkowej (WIS), istnieje wyjątek od zasady elektronicznego składania i doręczania pism. W przypadkach, gdy wystąpią problemy techniczne uniemożliwiające doręczenie pisma na konto w e-Urzędzie Skarbowym, możliwe będzie doręczenie pism na zasadach ogólnych.

W kontekście nowych przepisów dotyczących składania wniosków w formie elektronicznej przez e-Urząd Skarbowy, istotne jest, aby zarówno osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, jak i spółki, miały odpowiednio przygotowane i zaktualizowane swoje konta. Informacje dotyczące tego procesu dla:

Spółki:

Wniosek o dostęp do konta e-Urząd Skarbowy:

Jeżeli działalność jest prowadzona w formie spółki, konieczne może być złożenie wniosku o przyznanie dostępu do konta e-Urzędzie Skarbowym dla wyznaczonych osób. To pozwoli na skuteczną komunikację i realizację obowiązków podatkowych przez e-Urząd Skarbowy.

Gdzie złożyć wniosek:

Wniosek o przyznanie lub odebranie dostępu do konta spółki składa się w urzędzie skarbowym właściwym w sprawach ewidencji podatników i płatników dla danej organizacji.

Osoby fizycznej prowadzącej działalność:

Logowanie do konta:

Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą mogą logować się do swojego konta w e-Urzędzie Skarbowym, używając środków takich jak aplikacja mObywatel.

Aktualizacja danych kontaktowych:

Jeśli posiadają wymagane dostępy, ważne jest, aby sprawdziły, czy podane numery telefonów oraz adres e-mail są aktualne. Jest to istotne dla skutecznej komunikacji i otrzymywania powiadomień.

Utrzymywanie aktualnych danych kontaktowych oraz upoważnień do dostępu jest kluczowe dla zapewnienia płynności procesów podatkowych i administracyjnych. Regularne przeglądanie i aktualizowanie upoważnień do kont e-Urzędów Skarbowych jest ważne, zwłaszcza w kontekście zmian personalnych w organizacji.

Zachęcamy również do obserwowania naszego Facebooka, gdzie prezentujemy na bieżąco aktualne i najciekawsze aspekty prawa podatkowego i nie tylko – LINK

Oraz do dołączenia do grupy dyskusyjnej na temat CITu Estońskiego, gdzie odpowiedzi udzielają specjaliści z Stowarzyszenia Podatników Estońskiego CIT – LINK


W celu uzyskania szczegółowych informacji dotyczących oferty POROZMAWIAJMY O PODATKACH prosimy o kontakt z kancelaria poprzez:

  • tel.: +48 534 312 775,
  • e-mail: kancelaria@porozmawiajmyopodatkach.pl,
  • skorzystanie z formularza kontaktowego.

Administracja naszej kancelarii w sposób zindywidualizowany określi zakres merytoryczny przedstawionej sprawy oraz złoży propozycję współpracy w przedmiotowym zakresie.

Autor

Magdalena Skonieczny

Agent celny (numer wpisu 19276), absolwentka studiów magisterskich na wydziale finansów i ubezpieczeń Akademii Ekonomicznej w Katowicach w zakresie finansów i rachunkowości, studiów podyplomowych na wydziale prawa i administracji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach w przedmiocie prawo gospodarcze i handlowe oraz Wyższej Szkole Bezpieczeństwa w Poznaniu w przedmiocie agent celny. Wieloletni pracownik Izby Skarbowej, a następnie Izby Administracji Skarbowej w Katowicach w komórce odpowiedzialnej za wymiar i nadzór nad wymiarem podatku od towarów i usług. Autorka blogów www.oclijsie.pl oraz www.porozmawiajmyopodatkach.pl. Specjalizuje się w zakresie prowadzenia postępowań podatkowych (Ordynacja podatkowa, KPA) zarówno przed pierwszą, jak i drugą instancją.

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *