Mikrorachunek podatkowy oraz jego nowe funkcje od dnia 1 stycznia 2024 r.

Like Don't move Unlike
 
4

Mikrorachunek podatkowy to indywidualny rachunek bankowy przypisany konkretnemu podatnikowi, używany do dokonywania płatności podatkowych. Jest to rozwiązanie wprowadzone w wielu krajach, w tym w Polsce, celem uproszczenia i usprawnienia systemu płatności podatkowych.

Wprowadzenie scentralizowanej obsługi należności poprzez mikrorachunek podatkowy to znaczący krok w kierunku uproszczenia i efektywności systemu podatkowego w Polsce. Ta inicjatywa ma na celu umożliwienie podatnikom płacenia szerokiego zakresu podatków i opłat za pomocą jednego, indywidualnego mikrorachunku.

Aby sprawdzić numer swojego mikrorachunku podatkowego, można skorzystać z kilku metod:

1. generator mikrorachunku podatkowego na stronie Ministerstwa Finansów – najprostszym sposobem jest użycie generatora dostępnego na stronie Ministerstwa Finansów. Wystarczy podać swoje dane, takie jak PESEL dla osób fizycznych lub NIP dla przedsiębiorców, aby wygenerować numer mikrorachunku;

2. strona internetowa urzędu skarbowego – na stronie internetowej urzędu skarbowego znajdują się narzędzia lub informacje, jak sprawdzić numer mikrorachunku;

3. kontakt z urzędem skarbowym – można również skontaktować się bezpośrednio z urzędem skarbowym, telefonicznie lub osobiście, aby uzyskać informacje o swoim mikrorachunku;

4. systemy bankowości internetowej – niektóre banki w swoich systemach bankowości internetowej oferują opcję generowania lub wyświetlania numeru mikrorachunku podatkowego;

5. aplikacje mobilne niektórych banków oraz aplikacje rządowe mogą również oferować funkcjonalność sprawdzania mikrorachunku podatkowego.

Mikrorachunek podatkowy jest jednym stałym, indywidualnym rachunkiem. Zamiast posiadania oddzielnych rachunków dla każdego rodzaju podatku, jak PIT (podatek dochodowy od osób fizycznych), CIT (podatek dochodowy od osób prawnych) i VAT (podatek od towarów i usług), podatnicy posiadają jeden stały mikrorachunek. To upraszcza proces płatności i redukuje ryzyko pomyłek. Jedną z głównych zalet mikrorachunku podatkowego jest to, że jego numer można sprawdzić szybko i łatwo, w dowolnym miejscu i czasie. To zapewnia znaczną wygodę i elastyczność dla podatników. Kolejną zaletą mikrorachunku jest to, że jego numer pozostaje stały niezależnie od zmiany adresu zamieszkania lub zmiany siedziby firmy. Eliminuje to potrzebę aktualizacji danych podatkowych w przypadku zmiany adresu. Nie trzeba szukać aktualnych numerów rachunków urzędów skarbowych, co ogranicza ryzyko omyłkowych przelewów na niewłaściwe konta. Mikrorachunek podatkowy zapewnia szybszą obsługę płatności PIT, CIT i VAT. Dzięki temu szybciej można otrzymać potrzebne zaświadczenia, na przykład o niezaleganiu w podatkach.

Wejście w życie nowych przepisów od 1 stycznia 2024 r. oznacza, że mikrorachunek podatkowy będzie mógł być wykorzystywany do płacenia szerszego zakresu podatków, opłat i innych należności budżetowych.

Rozszerzenie zakresu płatności na mikrorachunek podatkowy ma na celu ułatwienie podatnikom zarządzania ich zobowiązaniami podatkowymi, zmniejszając ryzyko błędów i zwiększając przejrzystość płatności. Te zmiany stanowią ważny krok w kierunku cyfryzacji i usprawnienia systemu podatkowego, co jest korzystne zarówno dla podatników, jak i dla administracji skarbowej.

Oprócz tradycyjnych podatków, takich jak PIT, CIT i VAT, mikrorachunek jest wykorzystywany do płacenia innych należności, w tym:

1. podatku od wydobycia niektórych kopalin,

2. podatku od gier,

3. podatku akcyzowego,

4. cła,

5. opłaty emisyjnej,

6. opłaty paliwowej,

7. dopłaty w grach liczbowych, loteriach pieniężnych i grze telebingo,

8. podatku od towarów i usług (VAT) w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw silnikowych.

Od 1 stycznia 2024 r. powiększył się katalog należności, które mogą być opłacane za pomocą mikrorachunku podatkowego. Ponadto, nowe rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2023 r. w sprawie rodzajów podatków, opłat lub niepodatkowych należności budżetowych, których wpłata jest realizowana przy użyciu mikrorachunku podatkowego dostosowuje niektóre pozycje wykazu do obowiązujących przepisów oraz wprowadza zmiany porządkujące.

Rozbudowano katalog należności o nowe płatności takie jak:

CIT-8FR – płatność wynikająca z deklaracji o wysokości osiągniętego dochodu (przychodu) i należnego podatku od przychodów fundacji rodzinnej,

PIT-PZ – płatność wynikająca z obowiązku zapłaty ryczałtu od przychodów zagranicznych osób fizycznych przenoszących miejsce zamieszkania na terytorium RP,

VAT-14 – płatność wynikająca z obowiązku zapłaty podatku od towarów i usług w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów,

POG-P – płatność wynikająca z deklaracji dla podatku od gier,

POG-4 i POG-5 – płatności wynikające z deklaracji dla podatku od gier oraz wpłat dziennych,

GHD-1 – płatność wynikająca z informacji o dopłatach w grach liczbowych, loteriach pieniężnych i grze telebingo.

Ponadto, dodane zostały symbole formularzy, tytuły płatności oraz zmieniono opisy dla tytułów płatności. Uporządkowano w załączniku poszczególne grupy płatności wymieniając podatki (grupy I-VI), dopłaty w grach liczbowych, loteriach pieniężnych i grze telebingo (VII), daninę solidarnościową (VIII) oraz opłaty (grupy (IX-XIII).

Podsumowując, zmiany te stanowią ważny krok w kierunku uproszczenia i cyfryzacji systemu podatkowego w Polsce, co powinno przynieść korzyści zarówno podatnikom, jak i administracji podatkowej. Podatnicy powinni jednak śledzić te zmiany i dostosowywać się do nowych wymagań, aby zapewnić poprawność swoich płatności podatkowych.

Zachęcamy również do obserwowania naszego Facebooka, gdzie prezentujemy na bieżąco aktualne i najciekawsze aspekty prawa podatkowego i nie tylko – LINK

Oraz do dołączenia do grupy dyskusyjnej na temat CITu Estońskiego, gdzie odpowiedzi udzielają specjaliści z Stowarzyszenia Podatników Estońskiego CIT – LINK


W celu uzyskania szczegółowych informacji dotyczących oferty POROZMAWIAJMY O PODATKACH prosimy o kontakt z kancelaria poprzez:

  • tel.: +48 534 312 775,
  • e-mail: kancelaria@porozmawiajmyopodatkach.pl,
  • skorzystanie z formularza kontaktowego.

Administracja naszej kancelarii w sposób zindywidualizowany określi zakres merytoryczny przedstawionej sprawy oraz złoży propozycję współpracy w przedmiotowym zakresie.

Autor

Magdalena Skonieczny

Agent celny (numer wpisu 19276), absolwentka studiów magisterskich na wydziale finansów i ubezpieczeń Akademii Ekonomicznej w Katowicach w zakresie finansów i rachunkowości, studiów podyplomowych na wydziale prawa i administracji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach w przedmiocie prawo gospodarcze i handlowe oraz Wyższej Szkole Bezpieczeństwa w Poznaniu w przedmiocie agent celny. Wieloletni pracownik Izby Skarbowej, a następnie Izby Administracji Skarbowej w Katowicach w komórce odpowiedzialnej za wymiar i nadzór nad wymiarem podatku od towarów i usług. Autorka blogów www.oclijsie.pl oraz www.porozmawiajmyopodatkach.pl. Specjalizuje się w zakresie prowadzenia postępowań podatkowych (Ordynacja podatkowa, KPA) zarówno przed pierwszą, jak i drugą instancją.

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *