Informacja Podsumowująca o dokonanych transakcjach wewnątrzwspólnotowych (VAT UE)

Like Don't move Unlike
 
3

Artykuł 100 ust. 1 ustawy o VAT nakłada na wybrane podmioty obowiązek składania zbiorczych informacji o transakcjach wewnątrzwspólnotowych. Podobne przepisy obowiązują również w innych krajach Unii Europejskiej, co ma na celu usprawnienie kontroli oraz zapobieganie nadużyciom w zakresie VAT.

Czym jest informacja podsumowująca?

Informacja podsumowująca (VAT-UE) to dokument składany przez podatników VAT, którzy dokonują transakcji wewnątrzwspólnotowych, takich jak sprzedaż towarów lub świadczenie usług na rzecz podmiotów z innych krajów Unii Europejskiej.

Kiedy należy składać informację podsumowującą?

Informację VAT-UE składa się za okresy miesięczne, za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu dokonania transakcji. Obowiązek ten dotyczy:

– wewnątrzwspólnotowych dostawach towarów w rozumieniu art. 13 ust. 1 i 3, do których ma zastosowanie art. 42 ust. 1, na rzecz podatników podatku od wartości dodanej lub osób prawnych niebędących takimi podatnikami, zidentyfikowanych na potrzeby podatku od wartości dodanej,

– wewnątrzwspólnotowych nabyciach towarów, o których mowa w art. 9 ust. 1 lub art. 11 ust. 1, od podatników podatku od wartości dodanej, zidentyfikowanych na potrzeby podatku od wartości dodanej,

– dostawach towarów zgodnie z art. 136 ust. 1 lub 2, na rzecz podatników podatku od wartości dodanej lub osób prawnych niebędących takimi podatnikami, zidentyfikowanych na potrzeby podatku od wartości dodanej,

– usługach, do których stosuje się art. 28b, na rzecz podatników podatku od wartości dodanej lub osób prawnych niebędących takimi podatnikami, zidentyfikowanych na potrzeby podatku od wartości dodanej, świadczonych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, innych niż zwolnionych od podatku od wartości dodanej lub opodatkowanych stawką 0%, dla których zobowiązanym do zapłaty podatku od wartości dodanej jest usługobiorca,

– przemieszczeniach towarów w procedurze magazynu typu call-off stock, o której mowa w dziale II rozdziale 3b ustawy o VAT, oraz o zmianach w zakresie tej procedury zawartych w informacjach.

Elementy informacji podsumowującej

Informacja podsumowująca zawiera następujące elementy:

Dane podatnika: NIP, nazwa, adres.

Okres rozliczeniowy: miesiąc lub kwartał, którego dotyczy informacja.

Szczegółowe dane transakcji:

NIP kontrahenta z innego kraju UE.

łączna wartość dostaw towarów, nabyć towarów i świadczonych usług w danym okresie.

Jak składać informację podsumowującą?

Informacja podsumowująca jest składana elektronicznie przez system e-Deklaracje. W niektórych przypadkach może być również składana papierowo, ale preferowana jest forma elektroniczna ze względu na szybkość i wygodę.

Sankcje za brak złożenia informacji

Nieprzestrzeganie obowiązku składania informacji VAT-UE może skutkować karami administracyjnymi, w tym grzywnami. Ważne jest, aby składać informację w terminie i poprawnie ją wypełniać, aby uniknąć sankcji.

Niezłożenie wymaganych informacji podsumowujących stanowi wykroczenie skarbowe, które podlega karze grzywny zgodnie z art. 80a § 2 Kodeksu karnego skarbowego. Z kolei podanie nieprawdziwych informacji lub zatajenie prawdy w tych dokumentach jest przestępstwem skarbowym, za które grozi kara grzywny do 240 stawek dziennych, jak określono w art. 80a § 1 KKS.

Korzyści z prawidłowego składania informacji podsumowującej

Regularne i dokładne składanie informacji podsumowującej pomaga w prawidłowym rozliczaniu VAT oraz ułatwia kontrolę transakcji wewnątrzwspólnotowych. Dzięki temu podatnicy mogą uniknąć potencjalnych problemów z administracją podatkową.

Korekta informacji podsumowujących

Każda informacja podsumowująca powinna odzwierciedlać rzeczywisty stan rzeczy, co pozwala na spełnienie wymogów prawnych związanych z jej składaniem. W przypadku stwierdzenia, że informacja zawiera nieprawdziwe dane, podmiot składający ma obowiązek dokonania korekty. Korekta powinna być dokonana niezwłocznie, najlepiej w pierwszym możliwym terminie. Zaleca się korzystanie z formularza VAT-UEK, choć korekta w innej formie również powinna zostać przyjęta, pod warunkiem, że zawiera odpowiednie dane.

Składanie informacji podsumowującej o dokonanych transakcjach wewnątrzwspólnotowych jest obowiązkiem każdego podatnika VAT dokonującego takich transakcji. Regularne i poprawne składanie tych informacji jest kluczowe dla prawidłowego rozliczania VAT oraz unikania sankcji.

Zachęcamy również do obserwowania naszego Facebooka, gdzie prezentujemy na bieżąco aktualne i najciekawsze aspekty prawa podatkowego i nie tylko – LINK

Oraz do dołączenia do grupy dyskusyjnej na temat CITu Estońskiego, gdzie odpowiedzi udzielają specjaliści z Stowarzyszenia Podatników Estońskiego CIT – LINK


W celu uzyskania szczegółowych informacji dotyczących oferty POROZMAWIAJMY O PODATKACH prosimy o kontakt z kancelaria poprzez:

  • tel.: +48 534 312 775,
  • e-mail: kancelaria@porozmawiajmyopodatkach.pl,
  • skorzystanie z formularza kontaktowego.

Administracja naszej kancelarii w sposób zindywidualizowany określi zakres merytoryczny przedstawionej sprawy oraz złoży propozycję współpracy w przedmiotowym zakresie.

Autor

Magdalena Skonieczny

Agent celny (numer wpisu 19276), absolwentka studiów magisterskich na wydziale finansów i ubezpieczeń Akademii Ekonomicznej w Katowicach w zakresie finansów i rachunkowości, studiów podyplomowych na wydziale prawa i administracji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach w przedmiocie prawo gospodarcze i handlowe oraz Wyższej Szkole Bezpieczeństwa w Poznaniu w przedmiocie agent celny. Wieloletni pracownik Izby Skarbowej, a następnie Izby Administracji Skarbowej w Katowicach w komórce odpowiedzialnej za wymiar i nadzór nad wymiarem podatku od towarów i usług. Autorka blogów www.oclijsie.pl oraz www.porozmawiajmyopodatkach.pl. Specjalizuje się w zakresie prowadzenia postępowań podatkowych (Ordynacja podatkowa, KPA) zarówno przed pierwszą, jak i drugą instancją.