Jeżeli chcesz porozmawiać o estońskim CIT, zapraszamy do naszej zamkniętej grupy na Facebooku:
Stowarzyszenie Podatników Estońskiego CIT.
Jedną z barier (głównie mentalnych) dla przedsiębiorców rozważających przekształcenie jednoosobowej działalności gospodarczej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością i wybór ryczałtu od dochodów spółek jest obawa przed tzw. podatkiem na wejściu. Chodzi o obowiązki wynikające z art. 7aa ustawy o CIT, obejmujące konieczność sporządzenia korekty wstępnej oraz ustalenia dochodu z przekształcenia. Dla szerokiej grupy podmiotów prowadzących uproszczoną księgowość w formie podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR) organy podatkowe przyjmują jednak jednolicie korzystne stanowisko, zgodnie z którym obowiązki te nie mają zastosowania.
Dlaczego prowadzenie KPiR zwalnia z obowiązku rozliczeń wstępnych? Mechanizmy korekty wstępnej oraz dochodu z przekształcenia opierają się na założeniu porównania wyniku finansowego netto, ustalanego zgodnie z ustawą o rachunkowości, z wynikiem podatkowym. Celem tych regulacji jest zneutralizowanie różnic powstałych w okresie stosowania klasycznych zasad opodatkowania, zanim podatnik przejdzie na system, w którym kategorie rachunkowe stają się kategoriami podatkowymi. Przedsiębiorca prowadzący KPiR nie ustala wyniku finansowego netto w rozumieniu przepisów o rachunkowości. W jego ewidencji brakuje więc kluczowego elementu, który umożliwiałby dokonanie porównania. W rezultacie mechanizm z art. 7aa ustawy o CIT staje się bezprzedmiotowy. Odpowiednie stosowanie przepisów, o którym mowa w art. 7aa ust. 8, w tym przypadku oznacza ich niestosowanie z uwagi na sprzeczność z celem i konstrukcją regulacji.
Takie podejście jest jednolicie akceptowane przez organy podatkowe i znajduje potwierdzenie zarówno w licznych interpretacjach indywidualnych, jak i w objaśnieniach Ministerstwa Finansów.
W interpretacji z dnia 18 listopada 2022 r. znak 0111-KDIB2-1.4010.379.2022.1.AR organ analizował przypadek spółki z ograniczoną odpowiedzialnością powstałej z przekształcenia spółki jawnej prowadzącej KPiR. Wnioskodawca wskazał, że nie powstanie u niego dochód z przekształcenia, ponieważ spółka jawna nie ustalała wyniku finansowego netto, co uniemożliwia obliczenie nadwyżki, o której mowa w art. 7aa ust. 2 pkt 3 ustawy o CIT. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w pełni zgodził się z tym stanowiskiem, stwierdzając, że skoro spółka jawna w momencie przekształcenia nie prowadziła ksiąg rachunkowych, lecz KPiR, to nie ustalała wyniku finansowego netto zgodnie z przepisami o rachunkowości. Tym samym nie wystąpiły różnice pomiędzy wartościami składników majątku dla celów podatkowych i bilansowych. W konsekwencji, na moment przekształcenia nie wystąpiła nadwyżka wartości majątku ponad jego wartość podatkową, o której mowa w art. 7aa ust. 2 pkt 3 w związku z ust. 6 ustawy o CIT. Stanowisko to zostało potwierdzone również w nowszych interpretacjach, np. z dnia 17 czerwca 2025 r. znak 0114-KDIP2-2.4010.176.2025.3.IN organ wskazał, że w przypadku spółki powstałej z przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej prowadzącej KPiR przepisy dotyczące korekty wstępnej oraz dochodu z przekształcenia, o których mowa w art. 7aa ustawy o CIT, nie mają zastosowania.
Brak obowiązku ustalania korekty wstępnej ani dochodu z przekształcenia nie zwalnia jednak z formalnego obowiązku złożenia stosownych deklaracji. Spółka powstała z przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej, która od razu wybiera estoński CIT, musi złożyć zeznanie CIT-8 wraz z załącznikiem CIT/KW w terminie do końca trzeciego miesiąca pierwszego roku opodatkowania ryczałtem. W załączniku CIT/KW w części B należy zaznaczyć, że podatnik powstał w wyniku przekształcenia. W części D, dotyczącej rozliczeń po poprzedniku, w polach odnoszących się do przychodów i kosztów korekty wstępnej oraz dochodu z przekształcenia należy wpisać wartości zerowe. Natomiast w części G formularza, w pozycji 57 lub 65 (w zależności od wersji), należy umieścić wyjaśnienie, na przykład: „poprzednik prowadził wyłącznie KPiR – brak pozycji rachunkowych, do których odnosi się art. 7aa; korekta wstępna i dochód z przekształcenia nie występują”.
Symptomatycznie o zwolnieniu z obowiązku rozliczeń wstępnych decyduje forma ewidencji, czyli aby przekształcana działalność (JDG) prowadziła uproszczoną ewidencję w formie KPiR, lecz pomimo braku podatku na wejściu, nowo powstała spółka powinna pamiętać o formalnym obowiązku złożenia deklaracji CIT-8 z załącznikiem CIT/KW, uzupełnionym technicznie wartościami zerowymi.
Głos Stowarzyszenia Podatników Estońskiego CIT
W przekształceniu JDG prowadzącej KPiR w spółkę na estońskim CIT nie ma „podatku na wejściu”: mechanizmy z art. 7aa (korekta wstępna i dochód z przekształcenia) co do zasady nie znajdują zastosowania, bo wymagają porównania wyniku bilansowego z podatkowym, a KPiR nie dostarcza warstwy bilansowej. Linia interpretacyjna organów jest tu jednolita i korzystna, co znacząco obniża ryzyko podatkowe po transformacji. Należy jednak dopełnić formalności, czyli złożyć CIT-8 z załącznikiem CIT/KW w terminie do końca trzeciego miesiąca pierwszego roku ryczałtu, w części B wskazać przekształcenie, w części D wpisać wartości zerowe i w części G zamieścić krótkie wyjaśnienie o KPiR po poprzedniku. W praktyce jest to prosty, techniczny proces, który usuwa największą barierę psychologiczną związaną z wejściem w estoński CIT i stanowi realną zachętę dla MŚP planujących rozwój w formie spółki.
Jeżeli potrzebujesz konsultacji podatkowej w zakresie estońskiego CIT spójrz tutaj:

Zachęcamy również do obserwowania naszego Facebooka, gdzie prezentujemy na bieżąco aktualne i najciekawsze aspekty prawa podatkowego i nie tylko – LINK
Oraz do dołączenia do grupy dyskusyjnej na temat CITu Estońskiego, gdzie odpowiedzi udzielają specjaliści z Stowarzyszenia Podatników Estońskiego CIT – LINK
W celu uzyskania szczegółowych informacji dotyczących oferty POROZMAWIAJMY O PODATKACH prosimy o kontakt z kancelaria poprzez:
- tel.: +48 534 312 775,
- e-mail: kancelaria@porozmawiajmyopodatkach.pl,
- skorzystanie z formularza kontaktowego.
Administracja naszej kancelarii w sposób zindywidualizowany określi zakres merytoryczny przedstawionej sprawy oraz złoży propozycję współpracy w przedmiotowym zakresie.