Wniosek beneficjenta o realizację świadczenia przez fundację rodzinną    

Like Don't move Unlike
 
2

Jeżeli jesteś beneficjentem fundacji rodzinnej to zapewne, prędzej czy później ta fundacja rodzinna rozpocznie realizację na Twoją rzecz świadczeń. Przy czym, przez świadczenie rozumie się składniki majątkowe, w tym środki pieniężne, rzeczy lub prawa, przeniesione na beneficjenta albo oddane beneficjentowi do korzystania przez fundację rodzinną albo fundację rodzinną w organizacji, zgodnie ze statutem i listą beneficjentów.  

Zarazem, spełnienie świadczenia na rzecz beneficjenta fundacji rodzinnej nie może zagrażać wypłacalności fundacji rodzinnej wobec jej wierzycieli niebędących beneficjentami fundacji rodzinnej i każdorazowo jest uzależnione od bieżącej sytuacji finansowej fundacji rodzinnej. W przypadku wstrzymania spełnienia świadczenia, bieg terminu jego spełnienia ulega zawieszeniu do czasu poprawy sytuacji finansowej fundacji rodzinnej. Odpowiedzialność za wypłacalność fundacji rodzinnej ponosi zarząd fundacji rodzinnej, do którego zadań należy między innymi podejmowanie czynności związanych z zapewnieniem płynności finansowej i wypłacalności fundacji rodzinnej oraz spełnianie świadczenia przysługującego beneficjentowi.

W obopólnym zatem interesie, tak zarządu, jak i beneficjenta należy zatem udokumentowanie realizacji świadczenia. Przykładowo, w statucie fundacji rodzinnej można zastrzec, że „Świadczenia są przyznawane na wniosek beneficjenta złożony do zarządu fundacji rodzinnej”. Przy czym, wniosek ten (od beneficjenta do zarządu fundacji rodzinnej) nie ma szczególnej formy, zatem mogłaby to być i forma ustna, niemniej dla celów dowodowych rekomendowana jest forma pisemna, dokumentowa albo elektroniczna. Zgodnie bowiem z art.  74 § 1 Kodeksu cywilnego: „Zastrzeżenie formy pisemnej, dokumentowej albo elektronicznej bez rygoru nieważności ma ten skutek, że w razie niezachowania zastrzeżonej formy nie jest w sporze dopuszczalny dowód z zeznań świadków lub z przesłuchania stron na fakt dokonania czynności. Przepisu tego nie stosuje się, gdy zachowanie formy pisemnej, dokumentowej albo elektronicznej jest zastrzeżone jedynie dla wywołania określonych skutków czynności prawnej”.

Sam wniosek może przybrać prostą postać, jak niżej.

Adresat – Zarząd Fundacji Rodzinnej ABC

ul. ABC 0/0

00-000 ABC

NIP 000

REGON 000

RFR (numer Rejestru Fundacji Rodzinnych) 000

Wnioskodawca – Beneficjent

IMIĘ NAZWISKO

ul. ABC 0/0

00-000 ABC

Zgodnie z statutem fundacji rodzinnej i listą beneficjentów wnoszę o realizację na moją rzecz świadczenia polegającego na: wypłacie środków pieniężnych w wysokości ILE zł / przekazania rzeczy JAKIEJ o wartości ILE zł lub prawa JAKIEGO o wartości ILE zł.      

MIEJSCOWOŚĆ DATA

Podpis beneficjenta

Należy przy tym pamiętać, że w przypadku gdy stroną płatności związanej z wykonywaną działalnością fundacji rodzinnej jest beneficjent, jej dokonywanie lub przyjmowanie następuje za pośrednictwem rachunku płatniczego. Wykluczona jest zatem forma gotówkowa.

Zachęcamy również do obserwowania naszego Facebooka, gdzie prezentujemy na bieżąco aktualne i najciekawsze aspekty prawa podatkowego i nie tylko – LINK

Oraz do dołączenia do grupy dyskusyjnej na temat CITu Estońskiego, gdzie odpowiedzi udzielają specjaliści z Stowarzyszenia Podatników Estońskiego CIT – LINK


W celu uzyskania szczegółowych informacji dotyczących oferty POROZMAWIAJMY O PODATKACH prosimy o kontakt z kancelaria poprzez:

  • tel.: +48 534 312 775,
  • e-mail: kancelaria@porozmawiajmyopodatkach.pl,
  • skorzystanie z formularza kontaktowego.

Administracja naszej kancelarii w sposób zindywidualizowany określi zakres merytoryczny przedstawionej sprawy oraz złoży propozycję współpracy w przedmiotowym zakresie.

Autor

Patryk Smęda

Doradca podatkowy (numer wpisu 12110), prawnik, właściciel firmy szkoleniowej TAURUS TAX, partner agencji celnej OCLIJ SIĘ, wykładowca akademicki w Wyższej Szkole Bezpieczeństwa w Poznaniu przedmiotów w zakresie prawa celnego i podatkowego, członek założyciel Stowarzyszenia Podatników Estońskiego CIT. Absolwent studiów doktoranckich w Katedrze Prawa Finansowego na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, jak również studiów podyplomowych z prawa podatkowego, egzekucji administracyjnej i zarządzania zasobami ludzkimi, a także seminarium „Zarząd sukcesyjny przedsiębiorstwem osoby fizycznej”. Przed wpisem na listę doradców podatkowych wieloletni pracownik Izby Skarbowej, a następnie Izby Administracji Skarbowej w Katowicach kierujący komórkami organizacyjnymi odpowiedzialnymi za wymiar i nadzór nad wymiarem podatku od towarów i usług. W latach 2012-2018 trener wewnętrzny w Centrum Edukacji Zawodowej Resortu Finansów, a następnie w Krajowej Szkole Skarbowości. Złożył z wynikiem pozytywnym państwowe egzaminy na inspektora kontroli skarbowej i urzędnika mianowanego w służbie cywilnej. Od ponad dziesięciu lat zawodowy trener w zakresie prawa podatkowego współpracujący z wiodącymi firmami szkoleniowymi w Polsce, jak również z komórkami szkoleniowymi Krajowej Izby Doradców Podatkowych i Krajowej Izby Radców Prawnych. Autor licznych, także książkowych publikacji podatkowych, w tym artykułów zamieszczanych w branżowym kwartalniku “Doradca podatkowy”. W trakcie uzyskiwania wpisu na listę agentów celnych.