Jak założyć fundację rodzinną – krok po kroku.
Jeżeli myślisz o założeniu fundacji rodzinnej to musisz wiedzieć, że aktualnie (stan prawny czerwiec 2023 r.) jest to możliwe jedynie poprzez złożenie dokumentacji na piśmie w sądzie rejestrowym:
Sąd Okręgowy w Piotrkowie Trybunalskim
ul. Słowackiego 5
97-300 Piotrków Trybunalski
Procedura rejestracji wniosków online nie jest jeszcze dostępna.
Poniższe zestawienie dotyczy zakładania fundacji rodzinnej za życia fundatora w akcie założycielskim i kładzie akcent na podstawowe czynności, które należy wykonać.
A zatem, do rzeczy – zakładamy fundację rodzinną.
Krok pierwszy
Przygotowanie projektu statutu fundacji rodzinnej, który określa co najmniej:
- nazwę fundacji rodzinnej;
- siedzibę fundacji rodzinnej;
- szczegółowy cel fundacji rodzinnej;
- beneficjenta lub sposób jego określenia i zakres przysługujących beneficjentowi uprawnień;
- zasady prowadzenia listy beneficjentów;
- zasady, w tym szczegółowy tryb, zrzeczenia się uprawnień przez beneficjenta;
- czas trwania fundacji rodzinnej, jeżeli jest oznaczony;
- wartość funduszu założycielskiego;
- zasady powoływania i odwoływania oraz uprawnienia i obowiązki członków organów fundacji rodzinnej, a także zasady reprezentacji fundacji rodzinnej przez zarząd albo przez inne organy fundacji rodzinnej w przypadkach wskazanych w ustawie;
- podmiot uprawniony do zatwierdzenia czynności zarządu fundacji rodzinnej w organizacji;
- co najmniej jednego beneficjenta uprawnionego do uczestnictwa w zgromadzeniu beneficjentów;
- zasady zmiany statutu;
- przeznaczenie mienia fundacji rodzinnej po jej rozwiązaniu, w tym określenie beneficjenta uprawnionego do mienia w związku z rozwiązaniem fundacji rodzinnej.
Krok drugi
Przygotowanie kodów PKD, jeżeli fundacja rodzinna ma prowadzić działalność gospodarczą
Krok trzeci
Umówienie przez fundatora terminu wizyty u notariusza, ponieważ tak akt założycielski fundacji rodzinnej, jak i statut fundacji rodzinnej muszą być obowiązkowo sporządzone w formie aktu notarialnego
Krok czwarty
Podpisanie przez fundatora u notariusza aktu notarialnego zawierającego akt założycielski oraz statut fundacji rodzinnej – z chwilą sporządzenia aktu założycielskiego powstaje fundacja rodzinna w organizacji
Krok piąty
Zamieszczenie przez notariusza aktu notarialnego w Centralnym Repozytorium Elektronicznych Wypisów Aktów Notarialnych (CREWAN)
Krok szósty
Wystąpienie przez fundację rodzinną w organizacji z wnioskiem do właściwego urzędu skarbowego o nadanie numeru NIP wraz z dokumentem potwierdzającym tytuł prawny (własność, najem, użyczenie) do lokalu będącego jej siedzibą
Krok siódmy
Wystąpienie przez fundację rodzinną w organizacji z wnioskiem do właściwego urzędu statystycznego o nadanie numeru REGON
Krok ósmy
Zgłoszenie fundacji rodzinnej w Centralnym Rejestrze Beneficjentów Rzeczywistych
Krok dziewiąty
Pokrycie funduszu założycielskiego fundacji rodzinnej w kwocie co najmniej 100.000 zł
Krok dziesiąty
Uiszczenie przez fundatora opłaty sądowej od wniosku o rejestrację fundacji rodzinnej w kwocie 500 zł
Krok jedenasty
Złożenie w sądzie rejestrowym wniosku o rejestrację fundacji rodzinnej wraz z załącznikami
Krok dwunasty
Założenie rachunku bankowego dla fundacji rodzinnej
Krok trzynasty
Sporządzenie polityki rachunkowości dla fundacji rodzinnej
Krok czternasty
Podpisanie z biurem rachunkowym umowy o księgowość dla fundacji rodzinnej
Krok piętnasty
Wybór firmy audytorskiej dla fundacji rodzinnej
Krok szesnasty
Uzyskanie numeru wpisu do rejestru fundacji rodzinnych i uzyskanie osobowości prawnej przez ten podmiot

Zachęcamy również do obserwowania naszego Facebooka, gdzie prezentujemy na bieżąco aktualne i najciekawsze aspekty prawa podatkowego i nie tylko – LINK
Oraz do dołączenia do grupy dyskusyjnej na temat CITu Estońskiego, gdzie odpowiedzi udzielają specjaliści z Stowarzyszenia Podatników Estońskiego CIT – LINK
W celu uzyskania szczegółowych informacji dotyczących oferty POROZMAWIAJMY O PODATKACH prosimy o kontakt z kancelaria poprzez:
- tel.: +48 534 312 775,
- e-mail: kancelaria@porozmawiajmyopodatkach.pl,
- skorzystanie z formularza kontaktowego.
Administracja naszej kancelarii w sposób zindywidualizowany określi zakres merytoryczny przedstawionej sprawy oraz złoży propozycję współpracy w przedmiotowym zakresie.